Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
#160350
Hur / vad är enklaste å kanske billigaste sättet att få mer snurr i min glt?
orginal är det ju ca 130 kusar... om man vill ha uppåt 150-170 vad göra?? å vad kan det kosta??
av Frownlayer
#160352
byta kam... ca 1000-1500 kr.
Användarvisningsbild
av Fluffen
#160354
Är det B230E motor vi pratar om eller en vanlig B230F. :roll:
Hur som helst brukar det vara ganska dyrt att trimma en sugmotor men det beror ju så klart på hur mycket du kan göra själv.
Luftfilter,avgassystem är ju en bra början iallafall kanske en annan kam mm. :D
Användarvisningsbild
av Hygglo
#160355
Fluffen skrev:Är det B230E motor vi pratar om eller en vanlig B230F. :roll:
Hur som helst brukar det vara ganska dyrt att trimma en sugmotor men det beror ju så klart på hur mycket du kan göra själv.
Luftfilter,avgassystem är ju en bra början iallafall kanske en annan kam mm. :D
Jo det är B230E motorn...tror jag ... Det sitter i alla fall ingen kat på bilen å de är en -88
Det finns ju en massa olika kammar...Vad ska man satsa på ?
Det finns ju en massa bokstavs kombinationer vad är skillnade på dessa??
Och vart köper jag lämligast den ifrån?
Är det mycket pyssel att få insprutningen att funka med en vassare kam?
Måste man modifiera eller byta ut annat för att kammen ska ge maximalt ? ?
av Frownlayer
#160727
Om du ska satsa på en kam så får du ej välja en men för hög duration, och ej för låg nockvinkel. du ska tänka på att du inte ska behöva munstycken. eller likn.

men du ska nog välja 11.9lyft, 110°nockvinkel, 300°duration. då behöver du inte pilla med något annat.

skillnaden mellan alla kombinationer är vilka motorer de har används till.

Annars går du bara ner i nockvinkel, och upp i lyft och duration. men då behöver du större spridare.

http://www.kgtrimning.com. är en bra andress för att trimma din volvo
Användarvisningsbild
av niklas gson
#161061
Frownlayer skrev:Om du ska satsa på en kam så får du ej välja en men för hög duration, och ej för låg nockvinkel. du ska tänka på att du inte ska behöva munstycken. eller likn.

men du ska nog välja 11.9lyft, 110°nockvinkel, 300°duration. då behöver du inte pilla med något annat.

skillnaden mellan alla kombinationer är vilka motorer de har används till.

Annars går du bara ner i nockvinkel, och upp i lyft och duration. men då behöver du större spridare.

http://www.kgtrimning.com. är en bra andress för att trimma din volvo
du kan ju montera spridare från en turbo brukar räcka med kam
Användarvisningsbild
av Hilmer
#161182
När det gäller k-jet som sitter monterat på en B230E så räcker detta sprut till ungefär 170hk utan modifikation, Volvo-original bilarna kör ju med en original B23E som bara är "finjusterad" och plockar ut runt 165hk.
För att få fler hästar utan att ruinera sig bör man söka efter en 405-topp till att börja med, denna i kombination med en k-kam t ex ger en trevlig karaktär på motorn samtidigt som det ger några hästar extra. Men man ska ju inte stirra sig blind på hk, jag kör hellre med färre hk och en sjysst karaktär en tvärtom.
av perhaven
#162887
montera turbo... helt klart. Inhandla ett grenrör turbo och intercooler och ev några spridare från 740 turbo så blir det lite mer fart motorn. Lite ombyggnation och justeringar krävs men det är inget konstigt eller krångligt. Kolla om du kan komma över nån 531 topp med annars så har du automatiskt 15 -20 hp extra.

Plana toppen, lätta svänghjul är ju inget dyrt heller om man känner nån som kan göra det på jobbet etc..

Som Hilmer säger så är kanske en kam att investera i i samband med lite trimmning.. brukar gå att hitta ibland på blocket för vetiga priser.. mvh
Användarvisningsbild
av Hygglo
#163799
Hilmer skrev:När det gäller k-jet som sitter monterat på en B230E så räcker detta sprut till ungefär 170hk utan modifikation, Volvo-original bilarna kör ju med en original B23E som bara är "finjusterad" och plockar ut runt 165hk.
För att få fler hästar utan att ruinera sig bör man söka efter en 405-topp till att börja med, denna i kombination med en k-kam t ex ger en trevlig karaktär på motorn samtidigt som det ger några hästar extra. Men man ska ju inte stirra sig blind på hk, jag kör hellre med färre hk och en sjysst karaktär en tvärtom.
"Trevlig karaktär och mer hk" Låter trevligt!
Jag har nu beställt en 405 topp med K-Kam från en -82a..
Fördelaren på min bil sitter på sidan i blocket och det hade den även gjort på bilen toppen kommer ifrån så då ska det väll passa rakt av??
(tänkte på det här med spår i kammen).

Är det något mer som måste bytas /modifieras för att det ska passa??
Ventilkåpa ? ,Grenrör?? Något?
Jag har aldrig byttt topp tidigare på en volvo.. vilka verktyg krävs Insex? stolek?
Insprutningen måse den ställas om för att det ska funka??
Kommer ventiler /Kolvar att mötas vid ev. kamremshaveri?
Ändras kompresionen något? Eller är det bara flödet i toppen som är bättre?
Hur många hk kan det bli tal om?? orginal är ju ca : 130.....
Många frågor jag vet... men jag vill gärna veta....
Tacksam för svar innan jag börjar riva... Mvh// Örjan
Användarvisningsbild
av Hygglo
#163942
OJJJ 337 visningar på den här tråden!! men ingen som kan svara på min näst sissta fråga?? (sissta frågan blev ju den här) :)

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]