Hilmer skrev:När det gäller k-jet som sitter monterat på en B230E så räcker detta sprut till ungefär 170hk utan modifikation, Volvo-original bilarna kör ju med en original B23E som bara är "finjusterad" och plockar ut runt 165hk.
För att få fler hästar utan att ruinera sig bör man söka efter en 405-topp till att börja med, denna i kombination med en k-kam t ex ger en trevlig karaktär på motorn samtidigt som det ger några hästar extra. Men man ska ju inte stirra sig blind på hk, jag kör hellre med färre hk och en sjysst karaktär en tvärtom.
"Trevlig karaktär och mer hk" Låter trevligt!
Jag har nu beställt en 405 topp med K-Kam från en -82a..
Fördelaren på min bil sitter på sidan i blocket och det hade den även gjort på bilen toppen kommer ifrån så då ska det väll passa rakt av??
(tänkte på det här med spår i kammen).
Är det något mer som måste bytas /modifieras för att det ska passa??
Ventilkåpa ? ,Grenrör?? Något?
Jag har aldrig byttt topp tidigare på en volvo.. vilka verktyg krävs Insex? stolek?
Insprutningen måse den ställas om för att det ska funka??
Kommer ventiler /Kolvar att mötas vid ev. kamremshaveri?
Ändras kompresionen något? Eller är det bara flödet i toppen som är bättre?
Hur många hk kan det bli tal om?? orginal är ju ca : 130.....
Många frågor jag vet... men jag vill gärna veta....
Tacksam för svar innan jag börjar riva... Mvh// Örjan