Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Loner skrev: Men JFB är väl krav i våtutrymmen så...
/L
Njäe, inte på en fast installation väl?

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Janne3
´synd att de inte finns någon här som kan svara :lol:
av olson
Loner skrev:Dom flesta tvättmaskiner har stickpropp, för att man skall kunna rycka ur den om det börjar bli för varmt..

/L
Nop, till för inte så länge sedan var det inte tillåtet att ha stickpropp i badrum.
Användarvisningsbild
av Brainy
Janne3 skrev:´synd att de inte finns någon här som kan svara :lol:
Jag har redan fått reda på svaret så jag överlever ändå :)

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Janne3
de va bra då slapp ja tala om det :lol:
Användarvisningsbild
av Brainy
mm, det var ju snällt av dig att inte berätta det i ditt förra inlägg då jag faktiskt inte redan hade lyckats få reda på det ;)

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Korny
Numera finns s.k. personskyddsautomater. Det är en automatsäkring med inbyggd jordfelsbrytare, så vid jordfel löser endast den berörda brytaren ut och resten av huset (kyl/frys mm) fungerar som det ska, smart va?

Som jag ser på saken så om man har lr kommer att ha barn i huset ska man i alla lägen ha jordfelsbrytare. Det är inte ovanligt att petskydd hänger sig ibland och det är så himla lätt för ett barn att peta in något i ett uttag och då hjälper endast en jfb.

Ska tillägga för er vetgiriga att en jfb fungerar på alla uttag, även ojordade.

Mvh David
Användarvisningsbild
av Loner
Korny skrev:Det är inte ovanligt att petskydd hänger sig ibland och det är så himla lätt för ett barn att peta in något i ett uttag och då hjälper endast en jfb.
Därför har jag även sånnadör skydd man stoppar in i uttaget, sambo var brydd för jag hade ju nyss bytt alla uttag till petskyddad...

Men jag tror inte en JFB hjälper om ungen petar in nått i uttaget, eller är det lägre än 30mA brytnivå på personskyddsdvärgbrytarna?

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
Loner skrev:
Korny skrev:Det är inte ovanligt att petskydd hänger sig ibland och det är så himla lätt för ett barn att peta in något i ett uttag och då hjälper endast en jfb.
Därför har jag även sånnadör skydd man stoppar in i uttaget, sambo var brydd för jag hade ju nyss bytt alla uttag till petskyddad...

Men jag tror inte en JFB hjälper om ungen petar in nått i uttaget, eller är det lägre än 30mA brytnivå på personskyddsdvärgbrytarna?

/L
Kommer ihåg på dagis när en annan unge sa till mig att det kittlade dödsskönt i kistan om man stoppade in en virknål i vägguttaget och att alla andra hade gjort det. Så här i efterhand ska jag nog vara rätt glad för att det fanns petskydd redan då :)

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Loner
Får mig att tänka på en firma som hade en prao-elev, som efter praoveckan fick frågan om han skulle bli elektriker, och han svarar: Nä aldrig det pirrar så i fingrarna..

Dom hade nämligen satt honom på att byta strömbrytare i ett hyreshus, men inte talat om för honom att bryta strömmen först... Så han gick en vecka och bytte strömbrytare utan att fimpa spänningen...

/L

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]