Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Kanske kan det slitna hjullagret göra att skivan inte riktigt snurrar helt rakt så den tar i? Själv har jag en gång upplevt att ett "öra" till bromsoket böjt sig någon milimeter med följden att okhållaren tog i skivan. Att den böjde sig var resultatet av ett släggslag som tog lite snett när en väl fastrostad skiva skulle loss.

På tal om att tro att gamla bilar var "vingliga" så är det nog något man får för sig med tiden. Jag har en gammal Opel Astra som jag kör runt med och den upplevdes som lite sådär på vägen. När jag sedan bytte stötdämpare runt om på den blev den som en helt annan bil, så som jag gissar att den upplevdes som ny:)
Ja så kan det nog vara! Skadar inte med ett nytt hjullager. Ska se om det går att få tag på ett av bra kvalitet, typ SKF eller Volvo orginal.

Nya bussningar och dämpare och fjädrar runtom kommer nog göra susen för väghållningen. Får bli ett ryck i vinter. Nu har jag dock vant mig vid vingligheten igen och tänker inte så mycket på det haha. Värst är en tajt vänstersväng, t.ex. i en rondell. Då "niger" bilen till höger på ett lite obehagligt vis. Men det är bara att köra lugnt så är det ingen fara.
DennisCA skrev:Ja min 745a åker rakt på vägen, tack vare framvagnsinställning. Det kunde säkert bli ännu bättre med nya dämpare m.m...
Det var inte så länge sedan en framvagnsinställning gjordes. Eller ja, 2.5 år sedan. Det kan ju ha hänt en del sedan dess. Jag har iaf inte rört mer i framvagnen än stabstagen som jag bytte nyligen. Kan ha kört emot något.
Mot slutet av sommaren upptäckte jag att bromvätskebehållaren var halvtom. Den är ju uppdelad i två rum, ena var helt tomt och det andra hade det mesta kvar. Jag misstänkte att det hade blivit något läckage efter bytet av huvudbromscylinder. Jag såg dock inget uppenbart läckage där. Bilen lämnades till min mekaniker och där kunde han snabbt konstatera att det läckte från bromvarningsventilen. Efter rengöring så höll det tätt. Trodde jag. Nyligen upptäckte jag efter att bilen stått en vecka att det var en pöl under vänster framhjul. Såklart var bromsvätskebehållaren tom igen. Suck... Det får väl bli byte av bromsvarningsventilen ändå. Ganska dyr pryl. Proparts kostar 1000kr ungefär, medan Volvo orginal kostar det dubbla. Men själva bromsvarningsventilen verkar ju fungera. Kanske är det bara något av de anslutande bromsrörens nipplar som är slitna. Det blir till att lämna bilen till mekanikern igen.

Bild
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21

https://carup.se/splitterny-volvo-xc60-fast-pa-ver[…]

460 T5 AWD

Det är svårt att sälja projekt tyv[…]

Parkeringsbroms ej aktiverad

Sedan en tid låter det som att mina el-parke[…]