- ons 30 sep 2026, 10:22
Ja min 745a åker rakt på vägen, tack vare framvagnsinställning. Det kunde säkert bli ännu bättre med nya dämpare m.m...
Moderator: Moderatorer
MartinS skrev:Kanske kan det slitna hjullagret göra att skivan inte riktigt snurrar helt rakt så den tar i? Själv har jag en gång upplevt att ett "öra" till bromsoket böjt sig någon milimeter med följden att okhållaren tog i skivan. Att den böjde sig var resultatet av ett släggslag som tog lite snett när en väl fastrostad skiva skulle loss.Ja så kan det nog vara! Skadar inte med ett nytt hjullager. Ska se om det går att få tag på ett av bra kvalitet, typ SKF eller Volvo orginal.
På tal om att tro att gamla bilar var "vingliga" så är det nog något man får för sig med tiden. Jag har en gammal Opel Astra som jag kör runt med och den upplevdes som lite sådär på vägen. När jag sedan bytte stötdämpare runt om på den blev den som en helt annan bil, så som jag gissar att den upplevdes som ny:)
DennisCA skrev:Ja min 745a åker rakt på vägen, tack vare framvagnsinställning. Det kunde säkert bli ännu bättre med nya dämpare m.m...Det var inte så länge sedan en framvagnsinställning gjordes. Eller ja, 2.5 år sedan. Det kan ju ha hänt en del sedan dess. Jag har iaf inte rört mer i framvagnen än stabstagen som jag bytte nyligen. Kan ha kört emot något.