Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ShogunX
Nordiska friktionsdäck har definitivt blivit bättre, men det har också dubbdäck blivit. De är båda vinterdäck men med ganska olika egenskaper och för att den ena däcktypen ska komplettera den andra krävs stora förändringar. Där är vi inte än.

Jag väljer alltid dubbdäck. Jag bor i en storstad men några av områdena jag kör i kräver dubbdäck. Med det sagt klarar många i landet en vinter med nordiska friktionsdäck utan problem - man får helt enkelt se efter vad som passar ens körmönster och preferenser.

Att dubbdäck har lite sämre egenskaper (som exempelvis initialt grepp) på bar vinterasfalt bär jag alltid med mig under körning. Den förutsättningen föredrar jag personligen jämfört med de egenskaper som nordiska friktionsdäck har på väldigt halt underlag.

Eftersom halkan ofta kan komma väldigt plötsligt föredrar jag valet dubbdäck samt en vinterkörstil anpassad för dubbdäck, jämfört med att välja nordiska friktionsdäck och en överlag friare körstil för att plötsligt stöta på halka.
av III
ShogunX skrev: fre 11 sep 2026, 06:33 Nordiska friktionsdäck har definitivt blivit bättre, men det har också dubbdäck blivit. De är båda vinterdäck men med ganska olika egenskaper och för att den ena däcktypen ska komplettera den andra krävs stora förändringar. Där är vi inte än.

Jag väljer alltid dubbdäck. Jag bor i en storstad men några av områdena jag kör i kräver dubbdäck. Med det sagt klarar många i landet en vinter med nordiska friktionsdäck utan problem - man får helt enkelt se efter vad som passar ens körmönster och preferenser.

Att dubbdäck har lite sämre egenskaper (som exempelvis initialt grepp) på bar vinterasfalt bär jag alltid med mig under körning. Den förutsättningen föredrar jag personligen jämfört med de egenskaper som nordiska friktionsdäck har på väldigt halt underlag.

Eftersom halkan ofta kan komma väldigt plötsligt föredrar jag valet dubbdäck samt en vinterkörstil anpassad för dubbdäck, jämfört med att välja nordiska friktionsdäck och en överlag friare körstil för att plötsligt stöta på halka.
Bor i Göteborg. Fick med dubbfritt när jag köpte bilen. En vinter, sen bytte jag till dubbat. Dubbfritt hopplöst på våt packad snö med lite tö på, som blöt is. Greppade otroligt dåligt. Det är ju så vi har det i Göteborg. Barmark eller packad snö med någon plusgrad vilket ger vattenhinna.kansle regn på dessutom. Uppepå det ganska mycket backar i staden. Man ska inte bara fram och uppåt. Man ner och bromsa också.
Hade jag bott där det är mera ärliga vintervägar med snö hade jag nog haft kvar dubbfritt. För i snö tyckte jag inte det var något märkbart skillnad. Men det är utifrån mina behov och förutsättningar och geografiska förutsättningar.
Helt ny Volvo XC60

Inte bara räckvidden rejält högre […]

Haldex gen 5 vibrationer

Då har jag slängt på ytterligare […]

Nordiska friktionsdäck har definitivt blivi[…]

När min XC90 D5 -17 började bete sig p&a[…]