- Idag, 18:12
s6025t skrev:Ja men på en laddhybrid blir det ju en kallstart av motorn även när man är ute o kör o hybridbatteriet tar slut då är det väl bättre att använda elen i hybridbatteriet först för mig ger det inget att värma upp bensinmotorn i förväg när bilen står still. Bensinmotorn kallstartar ju jämt på en laddhybrid så fort man trycker tillräckligt på gaspedalen det går ju inte förvärma den när man är ute o kör..
Då är det väl fel bil man köper om man inte åker på el när det går med en laddhybrid då är det väl bättre att köpa en ren bensinbil istället
Mitt körmönster med mina två senaste laddhybrider är att i stort all min körning är i närområdet, dvs. jag kör på läge "Pure" där endast el används. Och att jag installerade "slangvärmare" för bensinmotorn var att jag ville undvika kallstart varje morgon under den kallaste årstiden. Tyvärr så har jag praktiskt noterat att bensinmotorn "alltid" startar när utetemp. går under minus 8-10 grC även om jag aktiverar "Pure" innan start. ( Oavsett om motorn är förvärmd eller kall ) Sen att jag har en bil med både bensin och el beror på att jag drar husvagn sommartid och då används bensinmotorn :)
/Lennart
Kör nu: V90 T6 Recharge Nordic Edition MY2026 Dark PlatinumGrey Metalliv
Tidigare ägt: XC60 T6 Recharge Plus MY2023 Dark Thunder Grey Metallic
V90CC D4 Adv Ed. Polestar MY2019
V60 Momentum BE T5 aut MY2015
V60 Momentum B D3 S/S aut MY2012
V70 D3 man MY2009
V50 D5 aut MY2008
S60 2,4T MY2002 BE