Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roggeman
Hej är det någon som vet om det går att montera en motorvärmare på en Volvo xc60 t6 2027? Min tanke är att kunna värma motorn även om man bara har tillgång till ett vanligt motorvärmaruttag och på så sätt spara på högvoltsbatteriet (förvärmning).
Mvh
av perhall
Låter som en konstig idé tycker jag. Eller bor du där det är så kallt så du kommer köra bensinmotorn varje gång du kör på vintern?
Varför ska man värma bensinmotorn på en laddhybrid med el det är väl bättre o billigare att använda elen till att ladda hybridbatteriet o åka på el dessutom värms ju bilen med förvärmning om man använder den o elvärmen är ju snabbare o effektivare än att få upp värmen i bensinmotorns kylsystem.
Ett vanligt motorvärmaruttag är väl säkrat med 10 Ampere iaf så då är det väl bättre att köpa en schuko laddkabel som samtidigt laddar lite till hybridbatteriet när du ändå måste ansluta till elnätet med en vanlig gammal motorvärmarkabel?
Användarvisningsbild
av Sulten
Högspänningsbatteriet och dess laddning värmer inte bensinmotorn. Högspänningsbatteriet värmer bara upp passagerarutrymmet och högspänningsbatteriet. Bensinmotorn kommer fortfarande att vara en "isklump" i kylan.
av s6025t
Ja men på en laddhybrid blir det ju en kallstart av motorn även när man är ute o kör o hybridbatteriet tar slut då är det väl bättre att använda elen i hybridbatteriet först för mig ger det inget att värma upp bensinmotorn i förväg när bilen står still. Bensinmotorn kallstartar ju jämt på en laddhybrid så fort man trycker tillräckligt på gaspedalen det går ju inte förvärma den när man är ute o kör..
Då är det väl fel bil man köper om man inte åker på el när det går med en laddhybrid då är det väl bättre att köpa en ren bensinbil istället

Idag passerade den 14k mil. IMG_3061.jpeg

Du kan köra på C3 och A3/B4 från […]

Ser inte problemet? Åk till firma eller &[…]

Ja men på en laddhybrid blir det ju en kalls[…]