Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har alltid "motionerat" kolvar och belägg varje höst, eller vår. I samband med hjulbyte. Ibland både och.... Plockar då oftast ut beläggen och smörjer glidytan. 745-an rullar sååå lätt, men frugans Passat är lite trögare. Får se nu i höst hur det blir, Volvon har rullat på vinterdäck utan dubb hela sommaren och den är dessutom undantagen från vinterdäcklagen.
Vill man åka gammal V70 på och under 0.60 så måste man motionera betydligt oftare än så :-D
Det fanns ett skäl till att de fick öknamnet "svamp" :P
Hej Erik, tack för din utmärkta instruktion med bilder och verktygsritning. Jag har själv precis fått problem med bromsoket VF, och har inte möjlighet att göra en större, mer seriös, insats just nu. Vill bara motionera lite så att det inte ligger på (fälgen blir ganska varm). Gjorde lite försök med ett maskrosjärn men det böjde sig. Köpte då ett Hultafors 108 Mini, bräckjärn 190 mm, och det verkar fungera utan modifikationer om man bänder mellan bromsokshållaren och bromsoket, se bild. Funderar på om inte detta borde vara acceptabelt? Jag bänder visserligen inte som du mot baksidan av bromsbelägget och därmed även mot bromsskivan, men oket är väl flytande, bromsokshållaren är fast, och om jag då bänder mellan hållaren och oket bör väl oket vilja röra sig utåt vilket pressar ihop bromskolven på insidan av oket, dvs samma effekt som man får med ditt specialmaskrosjärn? Eller tänker jag fel?
bild_kofot - kopia.jpg
bild_kofot - kopia.jpg (440.49 KiB) Visad 25 gånger
vafförärdetpådetteviset skrev: Idag, 17:28 .. om jag då bänder mellan hållaren och oket bör väl oket vilja röra sig utåt vilket pressar ihop bromskolven på insidan av oket, dvs samma effekt som man får med ditt specialmaskrosjärn? Eller tänker jag fel?bild_kofot - kopia.jpg

Det där blir väl ganska precis samma sak som jag gör med maskrosjärnet :-)
Om du lyckas pressa tillbaka kolven så känner du att bromsoket går att rucka nån millimeter fram och tillbaka på glidpinnarna. Typ klonk-klonk. Mission accomplished! :-D
Glöm inte att pumpa ut kolvarna innan du ger dig ut i rusningstrafiken!
värme i kupén?

Ställer man in max temperatur så brukar[…]

Det låter som generatorn tyvärr nä[…]

Jag har i många år använt Julas s[…]

startproblem

Klickar det eller är den helt död? Om d[…]