Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

En volvo motor är god för vilken motor olja som helst.
Jag tror att det står i instruktionsboken att " man kan använda syntetisk olja". Jag tror att motorer med hydrauliska ventiltryckare är lite känsligare, särskilt om det blir långt mellan byten då mineralolja "koksar" lättare.
Tycker min motor (B234F) går tystare nu (Biltemas 10W-60 olja) än på mineral olja. Just för ventil tryckarna får tjockare olja
lennarte skrev: mån 24 aug 2026, 15:47 frugans Passat 05-a.
Var det en 1.8T hade ju VW motsvarande sjuka som SAAB på den tiden med undermålig vevhusventilation.

Jag har utan problem kört ungefär 20k mil de senaste 15 åren med Biltemas helsyntet och halvhjärtade bytesintervall fördelat på två tveksamt underhållna folkvagnar som båda hade över 20k på mätaren vid inköp.
Visserligen är de vanliga 1.6 icke-FSI, vilket nog skulle kunna kallas VWs motsvarighet till rödblock, så det ska väl till att köra dem torrt för att de ska ta skada.
Senaste vintern väsnas den nåt förjävligt i toppen 2-3 sek när det är -15 ute, men jag tror det kan vara för att jag köpte oljefilter från Biltema för första gången senaste servicen....
atteatte skrev:Var det en 1.8T hade ju VW motsvarande sjuka som SAAB på den tiden med undermålig vevhusventilation.
Japp. Det var en Passat 1,8T 2005 års modell. När vi köpte den var 3000 mil servicen gjord och inskrivit i boken. När bilen rullat 4500 mil mil började jag bli lite orolig. Oljan var helt kolsvart, precise som på en gammal merca diesel. Bytte då olja och filter, oljefiltret var det tyngsta jag någonsin hållit i min hand. Med den erfarenhet jag hade (jobbat som bilmek i drygt 20 år i ungdomen) så är jag säker på att den bilen aldrig var servad under det året VW i Jönköping hade den som "direktionsbil" (den var fullutrustad). Sedan körde frugan den c:a 5000 mil innan oljetrycket försvann......
Jag låg då en vecka i minusgrader på infarten med bilen på bockar och plockade ner oljetråget och bytte oljesilen som var helt tät. Bytte även vevlager för säkerhets skull (hade inte behövts) och tvättade motorn invändigt med en diskborste. Tvättade rent i hela vevhusventilationen. Sedan körde vi den ytterligare 19000 mil (2 kamremsbyte), då med Biltemas semisyntetisk 15W-40 olja (oljebyte 2 ggr om året, c:a 6-700 mil) tills vi köpte hennes Subaru XV (första helt nya bilen) 2021.
av atteatte
3000 mils serviceintervall på en turboladdad lågfriktionsmotor (med dålig vevhusventilation) är väl typ det dummaste påhittet nånsin, är väl snarare tillverkarnas tro på magi som är att beskylla snarare än helsynteten.
Kokset hade nog släppt över tid vilket som om den dessutom hade samma olja i ytterligare 1500 mil...

När jag skriver om mina "halvhjärtade" bytesintervall är det ändå minde än 2000 mil :-D

3000 mils serviceintervall på en turboladdad[…]

Ravenol T-IV, Mobil 3309. Eller vilken annan JWS[…]

Haldex gen 5 vibrationer

Sjukt! Jag plockade ner kardanen idag. Tyckte knu[…]

Löjliga priser XC70

@Lövet , Nej tyvärr är det vä[…]