Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Steff 99 skrev:Beskriv de negativa effekterna på trafiksäkerheten med anledning av att köra på en saltad vägbana i förhållande till en vägbana som är som en nyspolad skridskobana.

Beskriv de destruktiva effekterna på fordon och material pga salt i förhållande till det som händer med människoliv vid en olycka pga av blixthalka.

Två konkreta frågor !!
Steff99. Tänker inte viga mitt liv åt denna diskussion. Men saltet invaggar vissa förare i falsk säkerhet att man kan hålla en högre hastighet.

Om de flesta förare blev duktigare på att köra efter förhållandena på vägen så skulle många liv sparas.

Tänker inte gå i någon polemik. Men det är väl allmänt känt att saltet gör att våra bilar rostar. Eller är det fel?

ingesalt har säkert några argument att krydda debatten med. :wink:
Användarvisningsbild
av uno83
Nybbe_gefle skrev:En av nackdelarna med salt är väl att det saltas friskt när temperaturen inte är allt för låg. När sedan temperaturen faller så fryser de slasksaltade vägarna till och gör vägen om möjligt ännu halare.

Undrar hur det skulle ligga till på vägarna om folk bara lärde sej att köra i vinterväglag......... Ta bara Stockholmarna som exempel, trafikkaos och snökaos när det kommit fem centimeter snö på marken......

//David
Det här med att stockholmare och andra stadsbor inte kan köra i vinterväglag tror jag delvis är en myt. Anledningen till att det blir trafikkaos är istället den enorma mängden bilar. På landet gör det inte så mycket om någon kör fast eller kör av, om samma sak händer på Essingeleden i rusningstrafik så blir det köer i timtal, och ärligt talat, hur fel kan man köra när man ligger och krypkör på motorvägen? Även när det inte är vinterväglag ligger ju stockholmstrafiken på gränsen till trafikkaos hela tiden när det är rusningstrafik.
av ingesalt
Steff 99 skrev:Beskriv de negativa effekterna på trafiksäkerheten med anledning av att köra på en saltad vägbana i förhållande till en vägbana som är som en nyspolad skridskobana.

Det är lätt. Jag kan nämna några, dålig sikt, bländningar från mötande forsdon, smutsiga strålkastare och rutor, mörka vägbanor, sämre bromsverkan pga beläggning, högre hastighet, fläckvis och oförutsägbar halka mm. Mot detta ska du inte ställa en nyspolad skridskobana, utan en väg som förslagsvis är sandad.

Beskriv de destruktiva effekterna på fordon och material pga salt i förhållande till det som händer med människoliv vid en olycka pga av blixthalka.

Lika enkelt. Rostangrepp på fordon, skador på elektronik, ökat vägslitage, korrosionsskador på broar, skador på ledningar, pumpar mm
Att salt skulle vara en garanti för trafiksäkerhet och medel mot sk. blixthalka, blir allt mer uppenbart.

Två konkreta frågor !!
av Infide
ingesalt skrev:

Det är lätt. Jag kan nämna några, dålig sikt, bländningar från mötande forsdon, smutsiga strålkastare och rutor, mörka vägbanor, sämre bromsverkan pga beläggning, högre hastighet, fläckvis och oförutsägbar halka mm. Mot detta ska du inte ställa en nyspolad skridskobana, utan en väg som förslagsvis är sandad.

Dålig sikt? Bläning etc? Smutsiga strålkastare? Håll avstånd så det inte skvätter från framförvarande så kan du köra på saltade dyblöta vägar till fan avlöser dig själv. Det är ju skvätt från framförvarande som skitar ner framruta och strålkastare. Högre hastighet är ju förarens fel, inte vägverket. Jag kör hellre på salt med min bil än på sand!!

Lika enkelt. Rostangrepp på fordon, skador på elektronik, ökat vägslitage, korrosionsskador på broar, skador på ledningar, pumpar mm
Att salt skulle vara en garanti för trafiksäkerhet och medel mot sk. blixthalka, blir allt mer uppenbart.

Två konkreta frågor !!
av ingesalt
Infide
Dålig sikt? Bläning etc? Smutsiga strålkastare? Håll avstånd så det inte skvätter från framförvarande så kan du köra på saltade dyblöta vägar till fan avlöser dig själv. Det är ju skvätt från framförvarande som skitar ner framruta och strålkastare. Högre hastighet är ju förarens fel, inte vägverket. Jag kör hellre på salt med min bil än på sand!!

Bra idé, men det håller inte !
Risken är du möter fan, att du hinner upp honom eller att han får för sig att köra om dig ... hur gör du då för att undvika stänk som skitar ner ???
Personligen så kör jag helst av allt min bil på osaltad väg eller snö !
Användarvisningsbild
av Brainy
Det här beror ju tyvärr så mycket på klimat och trafiktryck. Många vägar behöver inte saltas och många vägar saltas av den anledningen inte heller.

Men på många vägar är det fortfarande ett nödvändigt ont och då tvättar jag gärna bilen lite oftare än att åka allt för osäkert. Precis på samma sätt som jag alltid ser till att ha nya fräscha dubbdäck av testvinnarmodell för att inte åka allt för osäkert.

mvh
Anders
av Steff 99
Beskriv de negativa effekterna på trafiksäkerheten med anledning av att köra på en saltad vägbana i förhållande till en vägbana som är som en nyspolad skridskobana.

Två konkreta frågor !!
Kommentar till ditt svar "ingsalt" på min fråga nr 1

Bara som en mycket obetydlig kommentar.
Sanda o flisa kan du göra på en liten byväg där det kanske kör en bil i timman...pratar vi om trafikerade trafikleder där det passerar tusentals fordon i timman så fungerar det inte sand.
Fördelen med din metod är att det blir totalstopp för trafiken.
Är det det du vill så är din metod helt rätt, men du borde då också räkna med samhällsförluster i ekonomiska termer.

Kommentar till ditt "ingesalt"svar på min fråga nr 2!!

Det känns tragiskt att du åter igen inte tycks bry dej om de mänskliga lidande en olycka ger, utan i din världsbild är det rost och elkomponenter som är viktigare.
Tyvär så känns det som om du borde göra ett studiebesök på något av våra sjukhus där man tar hand om trafikoffer.
Men jag tycker att det är bra att du ger DIN prioritering på människa förhållande till materiel, så att övriga kan se din människosyn.
av ingesalt
Steff 99
Kommentar till ditt svar "ingsalt" på min fråga nr 1

Bara som en mycket obetydlig kommentar.
Sanda o flisa kan du göra på en liten byväg där det kanske kör en bil i timman...pratar vi om trafikerade trafikleder där det passerar tusentals fordon i timman så fungerar det inte sand.
Fördelen med din metod är att det blir totalstopp för trafiken.
Är det det du vill så är din metod helt rätt, men du borde då också räkna med samhällsförluster i ekonomiska termer.

Åter igen, det handlar om rätt utrustade fordon, effektivare plogning och en halkbekämpning som bygger på bättre och effektivare metoder än salt. Att detta skulle inverka negativt på framkomligheten är en gåta.

Kommentar till ditt "ingesalt"svar på min fråga nr 2!!

Det känns tragiskt att du åter igen inte tycks bry dej om de mänskliga lidande en olycka ger, utan i din världsbild är det rost och elkomponenter som är viktigare.
Tyvär så känns det som om du borde göra ett studiebesök på något av våra sjukhus där man tar hand om trafikoffer.
Men jag tycker att det är bra att du ger DIN prioritering på människa förhållande till materiel, så att övriga kan se din människosyn.

Felet med många trafikanter i likhet med Steff 99 är att de litar blint på Vägverket och deras saltning. De ser svarta, våta vägar som en garanti för trafiksäkerhet. Det är just detta som är det förrädiska med saltningen - den invaggar många förare i en falsk säkerhet som i förlängningen leder till olyckor. Att hitta bättre alternativ som skapar ett ärligt och tillförlitligt väglag står knappast i konflikt med någon människosyn !
av Steff 99
Åter igen, det handlar om rätt utrustade fordon, effektivare plogning och en halkbekämpning som bygger på bättre och effektivare metoder än salt.
Ja.. nu kom vi dit igen...vad är bättre halkbekämpning än salt ?
Det är väl när det finns något att ersätta saltet med som det börjar bli intressant...du tror ju att Vägverket skall utveckla detta...är det deras uppdrag som de fått av ägaren ?(staten)
Men vad skall vi ha fram tills dess?????

Felet med många trafikanter i likhet med Steff 99 är att de litar blint på Vägverket och deras saltning. De ser svarta, våta vägar som en garanti för trafiksäkerhet. Det är just detta som är det förrädiska med saltningen - den invaggar många förare i en falsk säkerhet som i förlängningen leder till olyckor. Att hitta bättre alternativ som skapar ett ärligt och tillförlitligt väglag står knappast i konflikt med någon människosyn !
Om du nu tror att en svart vägbana är en våt vägbana så får det stå för dej.
Om en våt vägbana är trafiksäker är också din egen tolkning "ingesalt".

Referera inte det till att jag givit den uppfattningen.

Att detta sedan skulle invagga till en säkerhet som leder till fler olyckor är en tes som du driver... i andra forum är det också flera som efterlyst din källa och även statistik på var det framkommer ....men det har du inte svarat på..

Med din syn på detta borde man inte ha säkerhetsbälte eller airbags heller.
Utvecklingen på säkra bilar, ABS, antisladdsystem, inget av detta motverkar olyckor men det är en del i säkerhetsarbetet...med din grundsyn på säkerhet så borde även detta skapa fler olyckor...men det har du kanske statistik på också ???
av Infide
De ser svarta, våta vägar som en garanti för trafiksäkerhet. Det är just detta som är det förrädiska med saltningen - den invaggar många förare i en falsk säkerhet som i förlängningen leder till olyckor.

Det där är ju ett riktigt tragiskt argument, verklgen patetiskt. Det är väl inte vägverket fel att folk får för sig att köra fort bara för att vägen är mörk? Det är då JAG brukar ta det lugnt. Är däremot vägen torr och saltad, som den var igår, då är det inget att be för. Jag tycker du skall stryka just det momentet ur din plädering för att sluta salta, för det är riktigt löjligt att skylla på Vägverket för att "folk" är, tja, korkade.
V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag int[…]

Generator laddar ej batteriet

Nix, men lambdasondslampan lyser så få[…]

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]