Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
ctek1.JPG
ctek1.JPG (30.14 KiB) Visad 59 gånger
ctek2.JPG
ctek2.JPG (15.26 KiB) Visad 59 gånger
Okalettos skrev: mån 17 aug 2026, 16:51 Hej,
Har en vän som ska sätta ihop ett offgridnät med 2st 240Ah EFB-batterier..
Han vill dock ha en vanlig laddare till batterierna, bilen och traktorn också..

Det här med att en laddare enligt tillverkaren 'klarar' t ex 10-200Ah, hur ska/bör man egentligen tolka det? Det står ju aldrig bakgrunden till intervallen 😎 ..
I mitt huvud är det 'rimlig laddtid' som styr, utöver att den ska vara kompatibel med batteritypen, klimat och ev väder..
Laddaren kan väl omöjligt känna av storleken på batteriet ändå? Eller kan de kanske det indirekt genom att känna av batteriets inre motstånd (och att det egentligen är det motståndet som ger Ah-intervallet) ?
Det drar iväg i pris om man vill ha mer ström än 10A. 2x240Ah skulle ju behöva typ 48A för att ladda på ett dygn
(priser från amazon.se, se upp med att det kan vara fel nätplugg..)
MXS 10 EU: 1827 kr
NXT 15 EU: 2795kr (från cteks webbsida)
PRO25X EU: 3260 kr (PRO25SE EU 4995 hos ctek)
MXTS40 EU: 8695kr (från cteks webbsida)

Det skulle teoretiskt kunna vara så att t.ex. en MXS 10 har en timeout på laddningsfas 3-4 (bulk och absorption) så att den i praktiken inte kan ladda större batterier än 200Ah. Den kanske ger upp när laddningen tar orimligt lång tid..? Ingen aning, har liksom aldrig hamnat där med mitt 65 Ah batteri :-D
Erik Å skrev: Idag, 17:04 Det drar iväg i pris om man vill ha mer ström än 10A. 2x240Ah skulle ju behöva typ 48A för att ladda på ett dygn
(priser från amazon.se, se upp med att det kan vara fel nätplugg..)
MXS 10 EU: 1827 kr
NXT 15 EU: 2795kr (från cteks webbsida)
PRO25X EU: 3260 kr
MXTS40 EU: 8695kr (från cteks webbsida)
Jag har pratat med Exide i Göteborg idag.. Och de ser ingen vits med en såpass kraftig laddare för 'hobbybruk'.. Batterier gillar ju dessutom generellt att laddas långsamt.. Men det är naturligtvis bra om laddaren lyckas 'balansera cellerna' och att laddaren inte avbryter laddcykeln pga att den 'tycker' att laddningen tar för lång tid..
Sen är det ju skillnad på att ladda ett blybatteri som är tomt, halvfullt, nästan fullt..
Skulle man välja laddare utifrån max laddmottaglighet vid tomt blybatteri så hade det ju bli uppåt 0,5C.. En 200A-laddare för 480Ah 😊
Tänk också på att om laddaren är tänkt att vara ständigt inkopplad så måste den vara smart nog att gå ner från 14.4V under "bulk/absorption" till 13.6V under "float" dvs underhållsladdning.
Blybatterier tål inte att laddas med 14V under längre tid. Förutom det behövs egentligen ingen smart processorstyrd laddare.
C-tecs magiska recond-algoritm är rätt värdelös i praktiken. Marknadsföring.. :-D
Mejla Ctecs support och fråga om en MXS10 klarar att ladda 2x 240Ah förutsatt att man står ut med att det tar 2-3 dygn :-)
Erik Å skrev: För 30 minuter sedan. Mejla Ctecs support och fråga om en MXS10 klarar att ladda 2x 240Ah om man står ut med att det tar 2-3 dygn :-)
Nä det tänker jag inte göra.. För denna batteribanken ska aldrig urladdas i närheten av helt 😇.. Och skulle det mot förmodan ske, så laddar jag dem separat..
Exide-killen jag pratade med idag kände sig dock ganska säker på att deras 15A-laddare inte skulle få några problem (varken med tiden eller att balansera cellerna), men rekommenderade ändå att ladda dem separat om de är på gränsen till tomma..
Är de halvfulla och ska laddas så är det helt onödigt att ladda dem separat..
Säkra av batterierna med individuella säkringar innan du parallellkopplar dem. Kan bli otäckt höga kortslutningsströmmar om något händer..
Redan ett 60Ah batteri ger uppåt 2000A i kortslutning :-/
Balansera celler lär inte gå vilken laddare du än har men visst kan man balansera på batterinivå om man laddar dem separat.. :-)
Erik Å skrev: För 13 minuter sedan. Säkra av batterierna med individuella säkringar innan du parallellkopplar dem. Kan bli otäckt höga kortslutningsströmmar om något händer..
Redan ett 60Ah batteri ger uppåt 2000A i kortslutning :-/
Balansera celler lär inte gå vilken laddare du än har med visst kan man balansera på batterinivå om man laddar dem separat.. :-)
Jag har aldrig råkat ut för något liknande.. Har laddat upp flera nya batterier (med samma laddare, likadana batterier och tillv.år ett antal gånger genom åren) och sen kopplat ihop dem (efter att ha kollat att de har likartad spänning)..
Mer ointressant info: ;-)
Det som kallas "startbatterier" är optimerade för att ge hög ström i kyla till priset av kort livslängd (typ 100 cykler) så de är egentligen fel typ för stationär energilagring
Ständigt fulladdade backupbatterier kan drabbas av oxidation på blyplattorna vilket gör att de inte levererar ström som förväntat men denna oxidation bryts upp om man cyklar batterierna.
Batterier som inte regelbundet laddas till 100% drabbas av sulfatering; kapacitet försvinner och går inte att återställa. Undviks genom att man laddar till 100% (alltså slutför "absorptionsfasen" helt) emellanåt, typ några gånger i kvartalet.

Mer ointressant info: ;-) Det som kallas "s[…]

Haldex gen 5 vibrationer

såg svampig ut, men om det ska vara så[…]

Förbrukningen har gått ner till 1,2 l/[…]

Hej. Efter påhälsning av rådjur s[…]