Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har ett väldigt irriterande problem på min 244 -75.
Ibland kuggar inte startmotorns drev i svänghjulet, utan skrapar istället mot detta med en hysterisk hastighet. Låter helt fruktansvärt. Kan ibland starta normalt 10ggr i rad, för att sedan drabbas av detta igen. Ibland inträffar ”problemet” 3ggr på raken osv, till synes helt slumpmässigt.

Idag startade jag motorn ett antal gånger, tills jag till slut råkade ut för ”skrapljudet”. Plockade då bort startmotor för att se ifall svänghjulet var slitet. (se bifogade bilder)
IMG_6972.jpeg
IMG_6972.jpeg (1.25 MiB) Visad 77 gånger
IMG_6981.jpeg
IMG_6981.jpeg (1.59 MiB) Visad 77 gånger
IMG_6980.jpeg
IMG_6980.jpeg (1.88 MiB) Visad 77 gånger
Tycker startmotordrevet ser något slitet/avrundat ut, men har svårt att säga något om svänghjulet. Ser inte att någon särskild kugg är mer sliten än en annan, och som sagt startar den fint oftast!

Skulle uppskatta lite funderingar/tips; är jag på rätt spår? Värt att byta startmotordrev? Att byta svänghjulet görs ju inte lika lätt. Problemets mkt slumpartade karaktär får mig att tänka att det trots allt har att göra med att drev/svänghjul hamnar ”olyckligt”, snarare än att det är ett elfel..?

Tack för svar!

Det känns lite brutalt att Volvo tar ungef&au[…]

Service 2.0 SW nedladdning mjukvara

din bil har passerat "mjukvara". så[…]

Laddtryck lågt V70R 00

I ledningen mellan luftfilter och turbo så h[…]

Intermittent startproblem

Kan va att startmotorn inte skjuter ut drevet till[…]