Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roy
Jo den kom tillbaka ändå.
motorsymbolen med CHECK
Jag har skaffat en OBDII läsare, det gick att radera koden men efter en vecka var den där igen.
Felkoden nämner EGR ventilen.
Så det är väl den man får ge sig på nu.
Någon som servat in EGR? eller sett någon lika bra film om detta?

Roy
av Falken123
Jag har en v60 t5 2012 som jag fått upp felkoden försämrad motorprestanda. Går välldigt trögt och få speciellt upp koden efter 3000 varv. Har varit hos 3 mekaniker inklusive bilia och de hittar inte felet. De har bytt t map och bränsletrycksensor men felet kvarstår. Jag undrar om någon har nåt tips på vad det kan vara.
Användarvisningsbild
av Roy
Ja felet liknar det jag hade.
Dvs symbolen för motor check kommer upp.
Ibland kommer texten försämrad motorprestnada upp.
Vid kallstart händer det att motorn misständer, (trots att det är en diesel).
OBD läsaren nämner EGR fel.
Lämnade in bilen förra veckan, och de menade att det liksom jag misstänkte är EGR ventilen.
Volvo har en ny sats som är förbättrad.
Fortsätter man köra finns risk att kylaren i EGR börjar läcka. Kylvätska in i motorn är ingen höjdare.
Man satt in satsen från Volvo, Kylaren EGR ventilen stomme och den lilla motorn som reglerar EGR ventilen.
Dyrt men man får svälja kostnaden. ( 12 000 kr - 16 000 kr har jag hört det kan kosta) arbetet för detta var bara två timmar.
Men blir dyrare om man inte åtgärdar.

Kylaren är en c:a 80 x 80 mm. sak med kylvätska som kyler rökgasen från motorns avgaser, så vitt jag förstår..

Vilka årsmodeller för Volvo vet jag inte.

Men nu går min som en klocka och vekar lite snålare på soppa oxo.

Roy
av PiskadMekaniker
Tryckgivarna på vea brukar vara fyllda med sot, man kan inte tro att de ska fungera men oftast gör de det. Sällsynt att de går sönder. Men de är ena riktiga sotgrodor de där motorerna.
Användarvisningsbild
av fjohan82
PiskadMekaniker skrev: fre 18 okt 2024, 22:01 Tryckgivarna på vea brukar vara fyllda med sot, man kan inte tro att de ska fungera men oftast gör de det. Sällsynt att de går sönder. Men de är ena riktiga sotgrodor de där motorerna.
Den gick sönder på min bil förra sommaren när jag var på väg hem från Moldavien.
Bilen var inte rolig att köra hem med den kaputt, definitivt inte på Autobahn...😅
Den gav upp trots att jag hade rengjort den en tid innan, hade jag vetat det hade den bytts innan avfärd.
D4 VEA dricker olja

Är det någon som har koll på vad […]

Sensorring bak Volvo V40

Har artikelnr! Självklart utgått hos B[…]

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&a[…]

Elpriset

Moderna vindkraftverk har heller inte någo[…]