Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När dom där delarna tillverkas så utgår man från att ytorna skall vara parallella och utan glipa. Bla svarvas spåret för O-ringen och detta spår är lika djupt runt om. Så om det är en glipa där O-ringen syns så kommer O-ringen inte att klämmas ihop så mycket som är tänkt för att det skall bli tätt.
Du får hålla tummarna (hårt) för att det kommer att fungera nu.
jflasson skrev: tis 13 jul 2021, 20:04 Hej i sommarvärmen!

Jag bytte förra veckan kondensorn på min v70 och fick den påfylld. Den kylde bra i ett par dagar, men sedan läckte all gas ut via kopplingen på kondensorns förarsida, den som går till kompressorn. Jag misstänker att jag spände åt bulten som håller samman kopplingen för hårt och då tog sönder o-ringen som satt på det lilla röret som sticker ut från fästet på kondensorn.

Jag har nu monterat en ny o-ring och spänt åt vad jag känner är en rimlig mängd, men jag är lite orolig över att jag kanske spänt för hårt ändå. Det ser ut som att kopplingen sitter lite snett tycker jag, man skymtar den gula o-ringen. Någon här som sitter på moment-spec för den skruven, eller andra goda råd gällande hur man ska dra åt den? Fyller ogärna på systemet en tredje gång...

Så här ser det ut just nu:
Bild
Bild

Tack på förhand!
Den här anslutning ser INTE bra ut. Även om den inte läcker just nu så är risken stor att den kommer inte klara sig genom temperatur- och tryckvariationer samt vibrationer.

Så här gör du:

1) Montera en ny kondensor. Sätt kompressor-röret i plastclips lite längre ner på kondensorn.
2) Ta ut både o-ringar och kolla anliggningsytorna (flänsarna på kompressor-röret och på kondensorn). Dessa skall passa PERFEKT. Det ska INTE vara någon snedställning eller glapp på någon sida mellan dessa delar!!!
3) Om ytorna sitter snett i förhållande till varandra då tar man en lite grövre kryss skruvmejsel (eller annat lämpligt) och bänder kondensorns anslutning genom skruvhålet så att den passar perfekt. Helst gärna ha ett litet glapp på högst 0.5mm vid skruvhålets sida, för att kompensera att den stora o-ringen kommer fjädra tillbaka när man drar åt skruven.
4) OBS!!! Kondensorn är gjord av väldigt mjuk aluminium! Var extremt försiktig när böja kondensorns anslutning! Gör det gradvis i flera steg och kolla resultatet emellanåt. OBS!!! Glöm inte kolla på baksidan från motors hål att det inte glappar där!
3) När det är klart sätter du in o-ringarna med rejäl mängd av PAG-olja.
4) Kör upp kompressor-röret i kondensorn och sätt in skruven, skruva lite lättare med fingrarna men DRA INTE ÅT än!!!
5) Kör din högra hand lite bakom kylaren och ta grepp på kompressor-röret där det övergår till gummi flex delen (ungefär).
6) Vrid på kompressor-röret (inom bulthålet på flänsen) lite försiktigt, fram och tillbaka, HELA TIDEN när du drar åt skruven, vilket du också gör SAKTA!!!
7) Detta underlättar för den lilla o-ringen att glida in på rätt plats i anslutningen, dvs mellan kondensor-röret och konan i kompressorrörets anslutning, samt centrera hela anslutningen.
8) Just när ytorna går ihop skall skruven kännas HELT stum! Den vill inte snurra något mer, liksom. Metall mot metall...
9) Om det känns så att man klämmer åt någonting mjukt som bara fjädrar tillbaka och/eller hör ett tydligt "knaster" när man drar åt skruven då har man klämt den lilla o-ringen sönder mellan flänsarna... (se bilden) Får då springa till Volvo å hämta en ny o-ring...
10) Slutligen, dra åt skruven med 24Nm (enligt Vida)
11) När man är klar så ska det se ut som på de två sista bilder - ingen glapp syns någonstans, vilket betyder att både o-ringar gör sitt jobb som de ska och förhoppningsvis kommer att hålla tätt i många år.

15 - 30 min för hela baletten.

Kvalité på eftermarknads-delar är tyvärr inte så bra. Köpte kondensor från Behr (som var OEM leverantör när det begav sig) fick dansa runt & bända böja ändå...

Lycka till!
Bilagor
image0(4).jpeg
image0(4).jpeg (4.99 MiB) Visad 6 gånger
image3(4).jpeg
image3(4).jpeg (3.07 MiB) Visad 6 gånger
image3(4).jpeg
image3(4).jpeg (3.07 MiB) Visad 6 gånger

Bokade återbehandling på Ditec nu, har[…]

Om man kikar på Vparts hemsida så verk[…]

Bra om man har möjlighet att provtrycka &[…]

Hej jag har samma problem men att starta om sk&aum[…]