Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej i sommarvärmen!

Jag bytte förra veckan kondensorn på min v70 och fick den påfylld. Den kylde bra i ett par dagar, men sedan läckte all gas ut via kopplingen på kondensorns förarsida, den som går till kompressorn. Jag misstänker att jag spände åt bulten som håller samman kopplingen för hårt och då tog sönder o-ringen som satt på det lilla röret som sticker ut från fästet på kondensorn.

Jag har nu monterat en ny o-ring och spänt åt vad jag känner är en rimlig mängd, men jag är lite orolig över att jag kanske spänt för hårt ändå. Det ser ut som att kopplingen sitter lite snett tycker jag, man skymtar den gula o-ringen. Någon här som sitter på moment-spec för den skruven, eller andra goda råd gällande hur man ska dra åt den? Fyller ogärna på systemet en tredje gång...

Så här ser det ut just nu:
Bild
Bild

Tack på förhand!
Jo precis, den övre, mindre o-ringen var rent söndertrasad i ena kanten, och man såg på spårmedlet att det har just där det hade sprutat ut, så rätt säker på det. Kan jag ha sabbat o-ringen på något annat sätt? Jag tänker mig att man sätter ihop de två kontaktytorna, håller de skapligt hårt mot varandra, och drar i skruven och drar åt rejält?
Senast redigerad av 1 jflasson, redigerad totalt 0 gånger.
Antingen så är anliggningsytan på kondensorn eller röret (kopplingen) inte okej. Behöver inte dras hårt med ny O-ring som tätning. Har som lekman bytt kondensor, AC pump, renoverat AC pump, vakuumsugit och fyllt utan problem med någon O-ring. O-ringen plattas till som en fyrkantig ring under press, lite överdrivet.

Lennart
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]