Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo s70 från 1997 2.5se som jag inte blir klok på. Har testat å bytta nästan allt broms väg men lyckas inte få fixat min broms pedal som bara sjunker till botten, den är stum och fin med bilen avstängd men så fort man startar bilen så sjunker pedalen till golvet.
Jag har bytt huvudbromscylindern, bromsok bak å fram nya rör bak men väldigt liten till ingen vätska kommer ut. Medans fram är det väldigt fint flöde när jag luftar.
Vet nån va detta kan bero på?
Det sitter ju något slags fördelningsblock vid bakaxeln på tidiga P80 med 3-kanals ABS; ett rör framifrån ska förgrena sig till två bakhjul. Har du kollat att det inte är stopp där? Kollat båda slangarna vid bakaxeln? En sitter gömd ovanför axeln..

Sen sägs det kunna bli fel i ventilblocket i ABS-enheten..
Om man inte byter bromsvätska med några års mellanrum så kan det bli rostskador inne i bromssystemet pga att bromsvätskan absorberar fukt. Har själv hittat rost inne i bromsokens cylindrar, efter det byter jag bromsvätska regelbundet.
Erik Å skrev: Idag, 18:29 Det sitter ju något slags fördelningsblock vid bakaxeln på tidiga P80 med 3-kanals ABS; ett rör framifrån ska förgrena sig till två bakhjul. Har du kollat att det inte är stopp där?
Sen sägs det kunna bli fel i ventilblocket i ABS-enheten.. Om man inte byter bromsvätska med några års mellanrum så kan det bli rostskador inne i bromssystemet pga att bromsvätskan absorberar fukt.
har bytt ABS enhet då den andra hade fel i kall lödningen, men har haft det här problemet sen innan de
Användarvisningsbild
av Erik Å
Eliaslindh skrev: Idag, 20:29 Ska testa å kolla fördelarblocket
Eller var det 850 som hade 3-kanals ABS och S/V70 som fick 4-kanals dvs två separata bromsrör från motorrum till bakaxel..?
I det senare fallet finns inget fördelningsblock.
Jag har 4-kanals på min -00, dvs separata rör från ABS-enheten till vardera bakhjulet.
Det ser du enkelt under bottenplåten, finns där ett eller två rör? ;-)

Jag försöker lokalisera ett intermittent[…]

Har dykt upp en teori om att tickandet är kop[…]

Ska testa å kolla fördelarblocket E[…]

Undre fästet kom förmonterat. Momentdrog[…]