Hej, vid service senast fyllde de på med Castrol EDGE Prof A5 OW-30
TI(VX C2B0051). Innan har det vid service fyllts på med 5W-40. Jag har sedan tidigare en dunk med Castrol EDGE 5W-40 A3/B4 Full Synthetic, kan jag fylla på från den när nivån går ner, är de blandningsbara?
Jag har själv slutat med 0W30 A5, våra motorer ska ha A3..
A5 är inte bakåtkompatibel; skjuvtåligheten är sänkt. Blaskigare alltså på redan tunn olja.
Jag skulle ha blandat upp med t.ex 5W-40 A3
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 676000 km, klarar den inte 1 000 000 blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Den är ju knappt inkörd
Borde byta tätning på oljepumpen, en drivaxeltätning och yttre drivknutsdamasker. Lämpligt sommarpyssel
Servicen gjordes hos en original Volvo verkstad. Konstigt att de hällde i den här typen av olja. Nu är ju motorn fylld av den, innebär det någon skaderisk? Så jag kan alltså hälla i min gamla 5w40 A3 olja och blanda när oljenivån gått ner något igen?
Vilken motor och vad står i instruktionsboken? Vet att diskussionen är återkommande, men är det någon som verkligen fått problem om man hållt sig till rätt olja? De som har problem med oljeförbrukning eller annat verkar ju snarare vara de som häller i olja med annan spec.
Med det sagt är det inga problem att blanda olika oljor eller att toppa upp lite med liknande olja till nästa service. Du behöver inte bekymra dig över svavelinnehåll för eventuellt partikelfilters skull antar jag?
Instruktionsbok till MY2000 nedan, kan ju teoretiskt skilja på tidigare årgångar
20260804_135100.jpg (345.3 KiB) Visad 311 gånger
20260804_135118.jpg (82.56 KiB) Visad 311 gånger
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 676000 km, klarar den inte 1 000 000 blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Den är ju knappt inkörd
Borde byta tätning på oljepumpen, en drivaxeltätning och yttre drivknutsdamasker. Lämpligt sommarpyssel
Då är ju nästa fråga varför en verkstad häller i ”fel” olja. Den är onödigt dyr och för tunn, speciellt på sommaren. Borde egentligen reklameras.
Annars, skulle iaf jag vänta till nivån blir låg och då byta till 5w40 igen. Alternativt fyll upp med det du har när det är behov. Byt sedan till rätt olja vid nästa service.
Klart märkligt
Om nån är intresserad att lära sig mer om viskositet och vad "Hersey Number" innebär finns en intressant video nedan.
Budskapet i korthet: det är tre jobbiga faktorer för smörjsystemet: hög temperatur (sänker viskositeten, tunnar ut oljan), lågt varvtal (ger sämre bärighet på oljefilmen) och högt effektuttag (högre arbetstryck i cylindrarna ger förstås mer last på vevlagren)
Det är när man kombinerar alla tre som risken att oljefilmen inte har tillräcklig bärighet blir som störst och därmed risk för metall/metallkontakt i lagerytorna.
Förstår man detta och håller sig borta från det "dåliga hörnet" på kurvan så kan man säkert köra med relativt låg viskositet utan att kapa livslängd på motorn.
Gubbkörning alltså förbjuden när motorn är het!
.
Och här är skillnaden mellan A3 och A5 såsom Google AI kräks upp förklaringen
Sant eller inte, jag har inte kollat. Googlar man HTHS dyker mycket upp att läsa.
Skillnaden är inte jättestor men A5 har uppenbarligen sämre "high temperature high shear". Låter som ett bra skäl att köra vidare på billigare A3
hths.JPG (105.28 KiB) Visad 243 gånger
Enligt verkstaden är det samma motor i någon senare modell och specen blev med tiden ändrad till tunnare olja i två omgångar, därav visar instruktionsboken från 2000 en tjockare olja än den jag fick i nu menar de.
Intressant video, men ganska intetsägande gällande gamla motorer och frågan borde nästan vara om för tjocka oljor kan vara dåligt. Trådskaparens fall skapar frågan om Volvo verkligen har exakt samma motor, med samma toleranser och smörjkanaler osv då de böt till den tunnare oljan. I kurvan som illustreras där placerade han oljor rent hypotetiskt.
Ser man på kurvan där kan man dessutom säga att en tunn olja lätt blir kritisk för smörjningen.
Lite tjockare är lite tryggare, men sedan är det annat som på påverkar skyddet vad jag förstår, som svavelhalt och annat.
En annan viktig faktor är förstås vilken livslängd man förväntar sig.
Volvo valde den tunnaste oljan som ska kunna nå livslängdskravet som gällde då dessa motorer konstruerades dvs 50k.
Nu tänkte jag ju åka det dubbla 0W-30 A5 ser enligt min erfarenhet inte ut att vara lämplig till detta.
Just ja, Volvo har sänkt livslängdskravet på senare tid. Kan det förklara bytet till lägre viskositet?