Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Svanis skrev: Idag, 18:35 ..Hade Vol-FCR i live-läge och fann att värdet på RightFront vid snäva rattutslag höger,
bitvis visade samma grundvärde som vid stillastående..
Det är väl inte så att du har axiellt glapp i hjullager (eller på spline) så att kransen glider iväg från sensorn vid snäv sväng?
Hur är avståndet mellan sensor och krans? Det samlas ju gärna rost i hålet där sensorn sitter nedstoppad..
Ståendes på marken känns höger drivaxel stum i axialled, vid varmkörd bil.

Fick chaufför och därmed satt i passagerersäte med Live-data på ABS, höger fram sköter sig förutom snäv höger & när man närmar sig stopp,
När bilen forfarande har 4-5 meter kvar vid körning rakt fram, då säger höger fram att den står still,
men tydligen inte tillräckligt för att ABS ska gå in -då det inte märks i bilen bara i datorn.
De äldre abs-systemen tror jag har passiva givare dvs bara en magnet och en spole. Sådana kommer inte att ge signal under en viss kritisk hastighet, sen blir signalen för liten för att kunna detekteras. Nyare system har vad jag har förstått magnet och hall-sensor i varje givare, en sån fungerar i princip ner till noll hastighet.
Är det passiva givare så borde rimligen en nedrostad krans eller för stort avstånd mellan krans och givare göra att man tappar signalen vid en högre hastighet än vad som är tänkt..

Ny kopplingslägesgivare släckte motor se[…]

Dom där är oftast inte samarbetsvilliga […]

De äldre abs-systemen tror jag har passiva gi[…]

Brainys V60

På något märkligt vis hade glaset[…]