Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70n 2000 B5234T3
Efter ett multirem byte slant den och drog sönder kamremmen vilket resulterade i ett motorhaveri.
Är det rimligt att utföra ett motorbyte om jag har hyfsad mekarkunskap. Är det ett genomförbart projekt? Finns det någon som sitter på VIDA instruktioner för motorbyte eller liknande vore det toppen. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
//David
Jag tror också det går bra om du har baskunskaper, tillgång till verktyg, inte för bråttom och kan följa instruktioner. Jag gjorde samma sak när jag hade fått kamremshaveri. Det var egentligen inget enskilt moment som var jättesvårt jämfört med "vanliga" mekarjobb utan utmaningen är att det är många moment. Så det gäller att ha ordning och reda och dokumentera det man gör. (Gärna med mycket foton så man slipper huvudvärk över hur det satt ihop.) Ett tips är att märka alla kontakter/slangar du tar isär OCH skriva en checklista. Annars är det lätt att missa något när det ska sättas ihop även om allt är uppmärkt. (När det gäller stora kabelhärvan så kan du antingen lossa alla anslutningar från motor + låda och låta den sitta kvar i "databoxen" eller tvärtom.)

Det är läge att skaffa Vida annars blir det nog besvärligt, jag tror inte att en Haynesbok eller liknande täcker in allt. Det finns ju inte ett komplett motorbytesavsnitt att läsa i sidordning i Vida utan du kommer att behöva slå lite fram och tillbaka för att hitta uppgifter om t.ex. åtdragningsmoment, läsa om kylsystemet etc. Så att få kompletta motorbytesinstruktioner här via forumet kommer att bli omständigt.

Tänk på att motor + låda i en V70 är en rejäl klump och att den måste lutas kraftigt om du ska lyfta ur den => du behöver kunna lyfta den ganska högt och inte ha för lågt i tak.

Det är väl kollisionsvarningen som ger e[…]

Elantenn s70

…..hur ser fästet ut på utsida[…]

Jag tror också det går bra om du har b[…]

Vibrationer

Ok, jag tyckte fälgar/däck kändes[…]