Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pliind
Hej!

Min granne på 90 bast bad mig on lite hjälp med sin s70 -99. Lät som att han hade haft elantenn men lokala meken hade tagit bort den för honom när han ville få den lagad (verkar vara vanligt att masten rostar ihop). Så nu sitter ett långt spröt där istället som funkar so-so. (Då han kör in bilen i garage så kan inte antennen vara för lång)

Säg att man köper ny motor och allt på bildelsbasen, hur fäster man den? Är det något fäste på utsidan som behövs också? Meken har ju tagit bort allt.. bara en kontakt som hänger kvar bakom panelen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla yt-videon en bit ner i denna tråd
viewtopic.php?t=81870

På bilskrotarna i norra Sverige kanske man kan hitta någorlunda rostfria grejer; mindre salt på vägarna och längre årlig "djupfryst"-period :-)
Eller om man letar på t.ex. Amazon efter begagnade grejer nere på kontinenten
Originalantennens artikelnummer bör man kunna hitta i sprängskisserna på volvopartswebstore.com
Användarvisningsbild
av Svanis
Ett alternativ kan möjligen vara att införskaffa kortare fast antennspröt,
eller möjligen kapa lite på det som sitter nu?

Själv höll jag igår på med min 98:a, att byta ut elantenn som låst sig i teleskopröret, var så vid bilköpet i år.
Jag hade en beg.köp elantenn liggandes, som nu kom till nytta.

Jag återkommer med bild på dränering-slangavledningen och infästningen, då jag inte hann återställa.

Vill man ha nyköp kan nämnas att Blaupunkt tillverkar elantenner, kromat eller svart utförande, insåg jag idag när jag sökte elantenn till min 99:a som haft fast spröt i min ägo, men märken i lacken indikerar elantenn suttit där en gång, vilken bytts mot fast någon gång innan mitt bilköp år 2007.

Skönt med elantenn i automatbiltvätt, så länge man stänger av bilstereon :-D
Klart är att elantenn behöver service i form av avtorkning & smörjning vilket uteblir då det glöms bort i och med automatiken.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Egentligen ska en sådan antenn inte vara särskilt lång, det borde vara en kvartsvågs GP (jordplans)-antenn
FM-bandet ligger på 88-105MHz så i mitten, 96 MHz, pratar vid 3*10^8 / 96*10^6 / 4 = 78 cm.
Längre gör i princip ingen nytta på FM-bandet, kan t.o.m. bli sämre pga missanpassning.
Lyssnar man på mellanvågsbandet är det en annan sak :-D Då hjälper längre spröt.. Men mw är väl helt ute t.o.m. i USA numera?

Är originalantennen aktiv tro, alltså har (hade) inbyggd antennförstärkare? En sådan ger några dB bättre signal eftersom den eliminerar förlusterna i antennkabeln. Det kan vara ett flertal dB som försvinner på lång tunn kabel..
Borde finnas att köpa antennförstärkare som man sätter ute vid en sprötantenn. En sådan förstärkare måste förstås ha 12V-matning, kan eventuellt ha varit fantommatning till originalantennen dvs att man matar dc-spänning via koaxialkabelns mittledare. Så är det på gps-antenner numera t.ex. Sen kan där ligga några volt DC bara för att få diagnosfunktion också.
https://www.motonet.se/produkt/antennfo ... ct=47-1160

Det finns ett problem till, ett mindre mysterium:
Landets FM-stationer sänder med horisontell polarisation så egentligen ska mottagarantennen vara en horisontell dipol eller ännu hellre en horisontell yagi-antenn. Och här har vi ett vertikalt spröt, det kan alltså inte bli mer fel. Det borde plocka upp noll signal :-/
Äh det är ingen som orkar lyssna på det här, eller? :-D

Edit: en antennförstärkare kan göra stor nytta om det är radions ingångssteg som har tagit stryk och tappat känslighet.. "HF-transistorn", som den kallas, går lätt sönder. Har bytt många på den tiden jag pysslade med radioservice..
Användarvisningsbild
av Pliind
Erik Å skrev: Igår, 19:33 Kolla yt-videon en bit ner i denna tråd
viewtopic.php?t=81870

På bilskrotarna i norra Sverige kanske man kan hitta någorlunda rostfria grejer; mindre salt på vägarna och längre årlig "djupfryst"-period :-)
Eller om man letar på t.ex. Amazon efter begagnade grejer nere på kontinenten
Originalantennens artikelnummer bör man kunna hitta i sprängskisserna på volvopartswebstore.com
Tack för videon! Den svarade på en hel del frågor. Såg att bildelsbasen hade en motor men kostade 1000kr :-o lite väl för en pensionär som vill ha lite musik på sina korta turer :-(

Orsaken till att antennen kom på tal är att han tyckte mottagningen var kass av och till, han hade kapat ner den direkt och grämde sig över att det kanske var orsaken till sämre prestanda.
Användarvisningsbild
av Pliind
Svanis skrev: Idag, 02:18 Ett alternativ kan möjligen vara att införskaffa kortare fast antennspröt,
eller möjligen kapa lite på det som sitter nu?

Själv höll jag igår på med min 98:a, att byta ut elantenn som låst sig i teleskopröret, var så vid bilköpet i år.
Jag hade en beg.köp elantenn liggandes, som nu kom till nytta.

Jag återkommer med bild på dränering-slangavledningen och infästningen, då jag inte hann återställa.

Vill man ha nyköp kan nämnas att Blaupunkt tillverkar elantenner, kromat eller svart utförande, insåg jag idag när jag sökte elantenn till min 99:a som haft fast spröt i min ägo, men märken i lacken indikerar elantenn suttit där en gång, vilken bytts mot fast någon gång innan mitt bilköp år 2007.

Skönt med elantenn i automatbiltvätt, så länge man stänger av bilstereon :-D
Klart är att elantenn behöver service i form av avtorkning & smörjning vilket uteblir då det glöms bort i och med automatiken.
Vi är rädda att en kortare antenn blir bara ännu sämre, han har en fast nu som är klippt till rimlig höjd men den sviker av och till. Så sjukt frustrerande att meken tog bort motorn… nya master kostar 240kr :crying:
Användarvisningsbild
av Pliind
Erik Å skrev: Idag, 07:11 Egentligen ska en sådan antenn inte vara särskilt lång, det borde vara en kvartsvågs GP (jordplans)-antenn
FM-bandet ligger på 88-105MHz så i mitten, 96 MHz, pratar vid 3*10^8 / 96*10^6 / 4 = 78 cm.
Längre gör i princip ingen nytta på FM-bandet, kan t.o.m. bli sämre pga missanpassning.
Lyssnar man på mellanvågsbandet är det en annan sak :-D Då hjälper längre spröt.. Men mw är väl helt ute t.o.m. i USA numera?

Är originalantennen aktiv tro, alltså har (hade) inbyggd antennförstärkare? En sådan ger några dB bättre signal eftersom den eliminerar förlusterna i antennkabeln. Det kan vara ett flertal dB som försvinner på lång tunn kabel..
Borde finnas att köpa antennförstärkare som man sätter ute vid en sprötantenn. En sådan förstärkare måste förstås ha 12V-matning, kan eventuellt ha varit fantommatning till originalantennen dvs att man matar dc-spänning via koaxialkabelns mittledare. Så är det på gps-antenner numera t.ex. Sen kan där ligga några volt DC bara för att få diagnosfunktion också.
https://www.motonet.se/produkt/antennfo ... ct=47-1160

Det finns ett problem till, ett mindre mysterium:
Landets FM-stationer sänder med horisontell polarisation så egentligen ska mottagarantennen vara en horisontell dipol eller ännu hellre en horisontell yagi-antenn. Och här har vi ett vertikalt spröt, det kan alltså inte bli mer fel. Det borde plocka upp noll signal :-/
Äh det är ingen som orkar lyssna på det här, eller? :-D

Edit: en antennförstärkare kan göra stor nytta om det är radions ingångssteg som har tagit stryk och tappat känslighet.. "HF-transistorn", som den kallas, går lätt sönder. Har bytt många på den tiden jag pysslade med radioservice..
Ja en aktiv hade väl varit något, elantennen hade en kontakt med 3 kablar, frågan är om det bara var för motor eller även en förstärkning?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Pliind skrev: Idag, 09:54 Ja en aktiv hade väl varit något, elantennen hade en kontakt med 3 kablar, frågan är om det bara var för motor eller även en förstärkning?
En antennförstärkare verkar kosta runt hundralappen, kan ju vara värt att prova.
Matning borde man kunna stjäla från bakljusen t.ex. ;-) vet inte om motor-matningen ligger kvar hela tiden radion är på eller om den bara finns vid uppstart..
Längden på sprötet lär ha marginell betydelse, jag tror att en förstärkare gör mycket mer nytta.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vid närmare eftertanke, en av ledningarna bör ha 12V då radion är på, 0V annars. Mät med multimeter.
Perfekt att mata förstärkaren :-)
Elantenn s70

Vid närmare eftertanke, en av ledningarna b&o[…]

Jag själv misstänker viskokopplingen, ol[…]

Sista veckan av semestern spenderas i Östersu[…]

Den stora annons-tråden

Det är dyrt med Bugattidelar. Det verk[…]