Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Quzec
Väcker denhär tråden igen, har samma problem och progressiv servo, har letat ihjäl mig efter relät men hittar det inte, bakom handskfacket sitter bara CEM boxen men inga relän. Någon som har hittat var det sitter och kan ta en bild?
av svempa62
Skulle vara intresant att få veta om du hittade felet. Jag upplever min xc70 -16 tyngre i styrningen än all de 5st andra -15 och -16 modeller jag provat. Har bytt pumpen och styrväxeln men ingen skillnad. Misstänker att det är något elektriskt fel
av Lelleprinter
Vet ej hur det ser ut fysiskt när man har hastighetsberoende servostyrning men jag antar att det sitter samma oljebehållaren som en bil utan hastighetsberoende servostyrning.

Denna oljebehållare har ett filter som kan bli igensatt och då får man sämre servo enligt flera trådar i detta forum.
Lösningen har varit att byta hela behållaren, alternativt bakspola/rengöra så gott det går.
Jag skulle kolla detta i första hand.

Bifogar ett schema för bättre överblick av hastighetsberoende servostyrning där:
6/164 = Styrenhet Servostyrning (EPS, Electric Power Steering)
4/99 = Styrenhet för elektronisk servostyrning (PSU)
6/71 = Ventil hastighetsberoende servostyrning

Samt bildplacering på dessa komponenter
Hastighetsberoende servostyrning.png
Hastighetsberoende servostyrning.png (48.42 KiB) Visad 10 gånger
-
Styrenheter hastighetsberoende servostyrning.png
Styrenheter hastighetsberoende servostyrning.png (113.13 KiB) Visad 10 gånger
Tung Servostyrning. xc70 2010

Vet ej hur det ser ut fysiskt när man har has[…]

Felkod p168913

Är inte 2014 en av årgångarna som[…]

Här finns instruktion om hur man tvättar[…]