Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er,

Har precis, nästan gratis, köpt en V90 B4 Diesel årmodell 23.

Det är en gammal taxi så den är uppe och snuddar på 50 000 mil trots sin ringa ålder.

Första saken att ta tag i är motorlampan som lyser, och vars felkoder pekar mot någon form av vakuum-läckage runt turbon.

Felkoder:
P0299 Turbocharger A Underboost condition
P004B Turbocharger Boost control B circiut range/performance

Har även P123A EGR Throttle control circiut B open

Jag tänker (hoppas) att det det läcker luft någonstans och att det orsakar turbokoderna. Finns det några vanliga sorgebarn till delar som brukar börja läcka luft man kan börja leta kring?
Jag TROR du drar fel slutsats av dina felkoder. Om du tar dom i en annan ordning så KAN man tänka att "underboost condition" beror på att "Boost Control " inte gör jobbet PGA elfel. På en annan Volvo så var detta fel MAP-sensorn som behövde rengöras.
Det kan finnas många fel men detta är vad jag skulle börja med.

Att EGR har ett elfel låter också misstänkt. Har någon ryckt kabeln?
av php46km
Intressant. Det låter lite för lätt och litet för att vara sant dock. Vet att bilen på något sätt varit inne och fått det kollat, men exakt vad man kommit fram var lite oklart. ”det är en del till turbon” sa han som sålde bilen. Det kan ju likväl vara att man precis som jag bara kollat koderna och kommit fram till att det är något med turbon på samma sätt som jag kom fram till det

Bara så jag fattar EGR-koden rätt? Jag läste den som att EGRn sitter fast öppen i princip. Så vill jag ju inte ha det. Men om det däremot är att bilen inte får kontakt med EGRn och den därför är stängd har jag ju egentligen inget emot det. Besiktning först om ett år.

Har just nu bara Biltemas billigaste felkodsläsare men har en bättre påväg
Visa din semesterbil(d)

Det kräver väl "trög" kul[…]

Låsfel på dörr bak

Hej. Har en v70 från 2008. Problemet är[…]

DYRA TORKARBLAD

Med Jagrullar rabattkod kostar dom 404:- hos Wiper[…]

Läckande servorör V50-12

Hej! Har samma problem. Gick det att byta rör[…]