Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1627611
Svanis skrev: lör 04 apr 2026, 17:59
.. låser alltid men låser aldrig upp.

..Bra att veta är iaf att 98:or saknar liksom 97:or gummeringen över lödningarna, så på låskistor från 98:or liksom från 97:or
på dessa kan man löda bort defekta mikrobrytare och ersätta med att löda dit nya.
Det skulle kunna bero på trött motor eller att den inbyggda ptc-automatsäkringen degraderats. Känt problem..
Jo jag köpte ny kista till förardörren nyligen, den var från en -97 och jag noterade att mikrobrytarnas lödningar var åtkomliga. Utmärkt! :-)
Användarvisningsbild
av Svanis
#1630334
Ja då har man nu även för 1998:an försökt sig på fixa till upplåsningen på höger fram.
**Uppdatering -min låspinne rycker inte ens till vid upplåsningsförsök**

Steg 1 bytte ut mikrobrytarna 1 månad sedan, löste inte problemet.

Steg 2 öppnade c-lås motorn idag och prövade ersätta PTC inne i motorn, men den åtgärden löste inte problemet heller.
IMG_0158.jpeg
IMG_0158.jpeg (1.13 MiB) Visad 1796 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1630335
Svanis skrev: lör 20 jun 2026, 19:42 .. men den åtgärden löste inte problemet heller.
Har du kollat att fjädern som sitter under stora nylondrevet är hel? Den gick av på ena framdörren för mig..
Går den av så går inte drevet tillbaka till mittläget med fjäderkraft som det är tänkt, utan stannar i nåt ytterläge.
Och då räcker inte motor-aktiverad-tiden till för att låsa upp, hela mekanismen hamnar i något limbo.. :-/

Förresten, ankaret på motorn ser slitet ut på utsidan.. Skrapar det emot magneten möjligen?
Användarvisningsbild
av Svanis
#1630339
Erik Å skrev: Har du kollat att fjädern som sitter under stora nylondrevet är hel? ……..
……ankaret på motorn ser slitet ut på utsidan.. ….
Antar du avser det 2:a kugghjulet, i motorutrymmet, fjädern som siktas i hålet?
Jag har lossat 1:a kugghjulet motorn driver mot, därefter kännt på 2:a kugghjulet
vilken återfjädrar både medsols och motsols.
IMG_0159.jpeg
IMG_0159.jpeg (248.04 KiB) Visad 1529 gånger
Är någon form av oxidering på ankaret tydligen, magnethuset var nästan rent och borde varit smutsigt om det gått emot.
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1630340
Svanis skrev: lör 20 jun 2026, 22:09 Antar du avser det 2:a kugghjulet, i motorutrymmet, fjädern som siktas i hålet?
Jag har lossat 1:a kugghjulet motorn driver mot, därefter kännt på 2:a kugghjulet
vilken återfjädrar både medsols och motsols.
Precis, fjädern är förmodligen frisk om hjulet spontant går tillbaka till mittläget.

Edit: Har du kollat att den nya mikrobrytaren har samma pinout som den gamla?
Får du spänning fram till motorn?
Användarvisningsbild
av Svanis
#1630348
Erik Å skrev:….Har du kollat att den nya mikrobrytaren har samma pinout som den gamla?
Får du spänning fram till motorn?
Inga kontrollmätningar av kontakten är utförda, men båda är av typen 1055 och har manöverpinnen offset, så enbart 1 sätt att montera den.
(Funkade gott vid 2x mikrobyten på 1997:ans vänster bak förra året.)

Har inte kollat spänning vid motorn, har en till höger fram låskista att jämföra med, även den defekt på samma vis.
Öppnade den med och flyttade över åtgärdade motorn, men den uppträdde lika (den har inte mikrobrytare bytts ut på)
Får bänkköra kommande helg möjligen, kolla om min mikro-utbytta möjligen fått en dålig lödning.
#1630653
Har nu 2st lösa låskistor som jag bänktestat.

Mikrobrytarna är i full funktion, varav ena låskistan har utbytta mikrobrytare.

Båda låskistorna fungerar exakt lika, låser OK men låspinnearmen är helt still när låsmotorn får mekanismen att försöka.

Låsmotorerna gör jobbet båda oavsett förra helgens utbyte på den ena, av PTC-bleck till koppar-bleck.
Det är dock märkbart hur trött motorn blir (som har kvar PTC-blecket) varteftersom man försöker med upprepade upplåsningsförsök,
då redan vid andra försöket tappar den orken vartefter 4:a försöken uppskattat till 100%/60%/20%/10%.
På den till koppar-bleck utbytta blir det ingen förändring varteftersom.

Så även om jag ännu inte hittat orsaken till upplåsning ej sker, så har jag iaf förebyggt trött låsmotor.

Alltså behöver jag plocka isär låsmekanismen helt, för att förstå varför låspinnearmen inte påverkas när låsmotormekanismen uppenbarligen fungerar.

Semester snart, så fortsättning följer då….
Dålig bas i Pontiac trans am 1977

Portad eller sluten låda spelar ingen roll. […]

S80 D5 07 oljebyteautomatlåda

Tjenare hade tänkt byta olja/ ”spola&rd[…]

Har nu 2st lösa låskistor som jag b&aum[…]

Byta bromsbelägg XC40

har xc40 d4, bytte belägg fram+bak(volvos) br[…]