Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Svanis skrev: lör 04 apr 2026, 17:59
.. låser alltid men låser aldrig upp.

..Bra att veta är iaf att 98:or saknar liksom 97:or gummeringen över lödningarna, så på låskistor från 98:or liksom från 97:or
på dessa kan man löda bort defekta mikrobrytare och ersätta med att löda dit nya.
Det skulle kunna bero på trött motor eller att den inbyggda ptc-automatsäkringen degraderats. Känt problem..
Jo jag köpte ny kista till förardörren nyligen, den var från en -97 och jag noterade att mikrobrytarnas lödningar var åtkomliga. Utmärkt! :-)
Ja då har man nu även för 1998:an försökt sig på fixa till upplåsningen på höger fram.
**Uppdatering -min låspinne rycker inte ens till vid upplåsningsförsök**

Steg 1 bytte ut mikrobrytarna 1 månad sedan, löste inte problemet.

Steg 2 öppnade c-lås motorn idag och prövade ersätta PTC inne i motorn, men den åtgärden löste inte problemet heller.
IMG_0158.jpeg
IMG_0158.jpeg (1.13 MiB) Visad 172 gånger
Svanis skrev: Idag, 19:42 .. men den åtgärden löste inte problemet heller.
Har du kollat att fjädern som sitter under stora nylondrevet är hel? Den gick av på ena framdörren för mig..
Går den av så går inte drevet tillbaka till mittläget med fjäderkraft som det är tänkt, utan stannar i nåt ytterläge.
Och då räcker inte motor-aktiverad-tiden till för att låsa upp, hela mekanismen hamnar i något limbo.. :-/

Förresten, ankaret på motorn ser slitet ut på utsidan.. Skrapar det emot magneten möjligen?

..tog 15 min med att ta fram pannlampa och filte[…]

Det vore väl inte omöjligt att olika ele[…]

.. men den åtgärden löste inte p[…]

12v-uttag bagaelucka

@Markus123 , Ibland, oftast är det förd[…]