Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1630482
DennisCA skrev: Idag, 06:19 .. saknar originalinfästningen, som man ser i bilden nedan..
Det där är (/var) väl en "kulled" som ska tillåta en viss rörelse typ ändrad vinkel mellan rörsektionerna?
En tvärställd motor rör sig ju en del vid gaspådrag :-)
Jag tror inte man ska sätta en stum skarv där, hellre nån typ av flexibel skarv.

Inser inte riktigt hur Skandix-delen är tänkt att fungera..
#1630485
Ja på min är det en stum led och det har ju funkat... Men om jag nu ska göra om det så tänkte jag gå tillbaka till OEM lösningen, den höll väl ändå 20+ år. Så slipper jag köpa avgaskitt och börja modifiera det direkt.

Jag gissar skandix kittet funkar så att man kapar av litet och spänner eller svetsar fast delen på bilden på avgasröret, sen klämmer man ihop den med de andra delarna, så tror jag det funkar.
#1630488
DennisCA skrev: Idag, 15:03 ..Jag gissar skandix kittet funkar så att man kapar av litet och spänner eller svetsar fast delen på bilden på avgasröret, sen klämmer man ihop den med de andra delarna, så tror jag det funkar.
Berätta hur det går..
Den där skarven hade klonkande ljud för sig på min bil för några år sen, sen blev den tyst.
Tvivlar dock på att den är 100% tät.. Kanske behöva bytas långt innan 100k? ;-)

Edit: Aha, skandix-kittet förutsätter att "kulan" (den sitter väl på röret från katten) är intakt och så får man ny "ytterskål" i form av rörhylsa och konkava klammer.

Kolla att kulan inte redan är bortkapad på din bil, då lär inte skandix-kittet fungera..
_kat.JPG
_kat.JPG (10.97 KiB) Visad 35 gånger
#1630492
Köper du båda skandix-kitten så bör du väl ha allt som behövs? :-)
Men det blir många ihoplappade delar, du tror inte att ett flexrör blir stabilare?
_flexskarv.JPG
_flexskarv.JPG (25.86 KiB) Visad 11 gånger
Volvo car UX

Välj US engelska i Google-inställningarn[…]

Köper du båda skandix-kitten så b[…]

Nu har jag fått tag på en verksta[…]

Hybridsystemfel

Inte försäkrad hos volvia?