Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torp142
#1630426
Hej,

Undrar hur ni laddar, alltså när, era hybrider.
Har en XC60 Recharge (2023) och klarar ca 75 - 80 km på el vilket räcker bra för mitt dagliga bruk och lite till. Laddar ni efter varje tur, fast det finns batteri kvar t.om. 50-70%, eller kör ni batteriet tomt och laddar först sedan?

Det andra jag funderar över är att här (i Finland) har det på senaste tiden skrivits rätt mycket om hybrider vars motorer tagit skada för att de använts för litet. Alltså fast batteriet skulle räcka till att köra mer elller mindre enbart på el, så borde man ändå för motorns skulle använda även den så att den blir varm.
Men frågan är hur mycket, och hur ofta, bör man använda motorn? En gång i veckan 10 km motorväg, en gång i månaden motorväg >10 km, eller...? Eller räcker sporadisk körning på motorväg (20 - 100 km) en till två gånger per två månader?

Vad har ni för tankar?
Användarvisningsbild
av LazerHawke
#1630436
Jag laddar 100% varannan dag nu på sommaren varje dag 100% vintern, kör motorn 1 längre tur varje vecka
Senast redigerad av 1 LazerHawke, redigerad totalt 0 gånger.
av Wakki
#1630438
Laddar 100% varje dag sedan december 2024, bilen visar fortfarande 41 km vid full laddning när jag trycker på pure, inte tappat någon batterikapacitet alls. Rekommenderar att ladda fullt varje gång. Kör på power ca 2 gånger i veckan tills den blir ordentligt varm.
av 20FJan
#1630439
Jag undrar varför motorn skulle ta skada av att inte användas, och vad som påstås har hänt av nämnd anledning?
Användarvisningsbild
av LazerHawke
#1630448
20FJan skrev: Igår, 22:02 Jag undrar varför motorn skulle ta skada av att inte användas, och vad som påstås har hänt av nämnd anledning?
Mest för att cirkulera bränslet
Användarvisningsbild
av LazerHawke
#1630449
Torp142 skrev: Igår, 17:15 Hej,

Undrar hur ni laddar, alltså när, era hybrider.
Har en XC60 Recharge (2023) och klarar ca 75 - 80 km på el vilket räcker bra för mitt dagliga bruk och lite till. Laddar ni efter varje tur, fast det finns batteri kvar t.om. 50-70%, eller kör ni batteriet tomt och laddar först sedan?

Det andra jag funderar över är att här (i Finland) har det på senaste tiden skrivits rätt mycket om hybrider vars motorer tagit skada för att de använts för litet. Alltså fast batteriet skulle räcka till att köra mer elller mindre enbart på el, så borde man ändå för motorns skulle använda även den så att den blir varm.
Men frågan är hur mycket, och hur ofta, bör man använda motorn? En gång i veckan 10 km motorväg, en gång i månaden motorväg >10 km, eller...? Eller räcker sporadisk körning på motorväg (20 - 100 km) en till två gånger per två månader?

Vad har ni för tankar?
Kör en längre runda så motorn får sin värmecykel korta start stopp leder till kondens i oljan bra att bränna ut detta då o då
Ditt upplägg med att ta en sväng upp mot 100km är en bra plan :)
Senast redigerad av 1 LazerHawke, redigerad totalt 0 gånger.
av Torp142
#1630470
20FJan skrev: Igår, 22:02 Jag undrar varför motorn skulle ta skada av att inte användas, och vad som påstås har hänt av nämnd anledning?
Förstod att det snarast är oljan som inte mår bra av att "aldrig" värmas upp ordentligt varvid det samlas vatten av kondens. Skrevs att man sett bilar vars olja, vid oljebyte, inte varit mera ok.
av Lövet
#1630477
20FJan skrev:Jag undrar varför motorn skulle ta skada av att inte användas, och vad som påstås har hänt av nämnd anledning?
Det är garanterat gubbar som "minsann kan det här med bilar" som sagt det. I verkligheten är det precis som du säger - det finns inga belägg för att motorerna i hybrider skulle gå sönder i större utsträckning än rena fossilbilar.

När det gäller oljebyten så blir det ju extremt täta intervall i förhållande till körda mil på bensin eftersom man byter lika ofta som rena bensinbilar men motorn knappt används. Kör man 80% på el och det är 2000 mil intervall så har ju bara oljan gått 400 mil mellan byten.

Denna ser ut som den kunde funka? https://www.skan[…]

Du ska aldrig justera handbromsen vid spaken. Den […]

Nu har jag fått tag på en verkstad […]

Hur laddar ni?

Jag undrar varför motorn skulle ta skada av […]