- Igår, 17:15
#1630426
Hej,
Undrar hur ni laddar, alltså när, era hybrider.
Har en XC60 Recharge (2023) och klarar ca 75 - 80 km på el vilket räcker bra för mitt dagliga bruk och lite till. Laddar ni efter varje tur, fast det finns batteri kvar t.om. 50-70%, eller kör ni batteriet tomt och laddar först sedan?
Det andra jag funderar över är att här (i Finland) har det på senaste tiden skrivits rätt mycket om hybrider vars motorer tagit skada för att de använts för litet. Alltså fast batteriet skulle räcka till att köra mer elller mindre enbart på el, så borde man ändå för motorns skulle använda även den så att den blir varm.
Men frågan är hur mycket, och hur ofta, bör man använda motorn? En gång i veckan 10 km motorväg, en gång i månaden motorväg >10 km, eller...? Eller räcker sporadisk körning på motorväg (20 - 100 km) en till två gånger per två månader?
Vad har ni för tankar?
Undrar hur ni laddar, alltså när, era hybrider.
Har en XC60 Recharge (2023) och klarar ca 75 - 80 km på el vilket räcker bra för mitt dagliga bruk och lite till. Laddar ni efter varje tur, fast det finns batteri kvar t.om. 50-70%, eller kör ni batteriet tomt och laddar först sedan?
Det andra jag funderar över är att här (i Finland) har det på senaste tiden skrivits rätt mycket om hybrider vars motorer tagit skada för att de använts för litet. Alltså fast batteriet skulle räcka till att köra mer elller mindre enbart på el, så borde man ändå för motorns skulle använda även den så att den blir varm.
Men frågan är hur mycket, och hur ofta, bör man använda motorn? En gång i veckan 10 km motorväg, en gång i månaden motorväg >10 km, eller...? Eller räcker sporadisk körning på motorväg (20 - 100 km) en till två gånger per två månader?
Vad har ni för tankar?
- By SvenskTiger