Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JeepDriver
#1630396
Sitter och kikar på delar till en bil jag inte sett undersidan av än, men som jag ska skruva på framöver när den väl kommer hit.
Inget utrymme tidsmässigt för att sakna delar när jag väl börjat.

Fjädrar och dämpare runt om ska bytas på en V70 2012 D3 120kW

Alternativ 1
Sats med 4 dämpare och fjädrar Geparts 3900:-
Stöd och rullager Lemförder 930:-
Krängningshämmare SKF 335:-
Summa 5165:-
Vad mer behövs?

Alternativ 2
Sachs dämpare fram 1800:-
Lesjöfors fjädrar 1950:-
Stöd och rullager Lemförder 930:-
Krängningshämmare SKF 335:-
Summa 5015:-
Vad mer behövs?
#1630405
Jag håller med om skruven i spindeln, den bör bytas....

Om du köper lösa delar kan du behöva övre och undre fjädergummi.
#1630419
TommyP86 skrev: mån 22 jun 2026, 23:37 Bulten som låser fjäderben i spindel, potentiellt hela spindeln pga dom kan sitta helt sjukt fast. Skallen är ofta bara spår kvar av, eller så går den av.
Menar du att fjäderbenet kan sitta så fast i spindeln eller att spindeln i sig kan sitta så illa?

Jag tänker byta fjäderbenen utan att ta bort spindlarna.
#1630420
Gummi och bult med på listan, så bytt varvet runt för ca 6000:- är ju helt ok.

Åker man på framvagnsinställning eller går det att komma runt det?
Jag vet att det är gjort i våras, så den står bra nu.
#1630462
JeepDriver skrev:
TommyP86 skrev: mån 22 jun 2026, 23:37 Bulten som låser fjäderben i spindel, potentiellt hela spindeln pga dom kan sitta helt sjukt fast. Skallen är ofta bara spår kvar av, eller så går den av.
Menar du att fjäderbenet kan sitta så fast i spindeln eller att spindeln i sig kan sitta så illa?

Jag tänker byta fjäderbenen utan att ta bort spindlarna.
Skruven som håller i dämparen som sitter i spindeln kan ha blivit ett med spindeln så att säga, så risken finns att spindeln behöver bytas då skruven inte går att lossa eller går av. Inte jättesannolikt enligt mig, men kan hända.
#1630464
JeepDriver skrev: Åker man på framvagnsinställning eller går det att komma runt det?
Jag har bytt utan att göra inställning, men det syntes på däcken att den slitit lite snett efter en sommar, inte så att däcken tog slut, men det syntes.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1630466
JeepDriver skrev: Igår, 14:50 ..Åker man på framvagnsinställning eller går det att komma runt det?..
Toe sticker iväg så fort man rör nåt i framvagnen.
Om du byter en sida i taget och justerar styrleden på den sidan så att ratten är tillbaka exakt i mittläget när du åker på raksträcka, så får du ganska precis samma toe som innan. Provkör alltså innan du byter på andra sidan..
Camber bör man hålla ett öga på också; ser framhjulen ut att stå vinkelrätt mot backen så är man inom tolerans.

Caster och KPI är "icke justerbara"; ska inte ändras om inte nåt gått sönder..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1630467
Erik Å skrev:
JeepDriver skrev: Igår, 14:50 ..Åker man på framvagnsinställning eller går det att komma runt det?..
Toe sticker iväg så fort man rör nåt i framvagnen.
Om du byter en sida i taget och justerar styrleden på den sidan så att ratten är tillbaka exakt i mittläget när du åker på raksträcka, så får du ganska precis samma toe som innan. Provkör alltså innan du byter på andra sidan..
Camber bör man hålla ett öga på också; ser framhjulen ut att stå vinkelrätt mot backen så är man inom tolerans.
Hur justeras camber på dessa bilar?
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1630469
MartinS skrev: För 34 minuter sedan. ..Hur justeras camber på dessa bilar?
Vet inte, på min gamla P80 finns lite justermån i bultarna som håller ihop spindel och stötdämpare. Men de nyare har väl klämfastsättning där..?
Det är väl bara att montera ihop, släppa ner bilen på hjulen och se om det blev rimligt rätt? ;-)
Camber är inte superkritisk, det brukar vara typ +/- 0.5 grader tolerans. Ser bilen inte uppenbart ko- eller hjulbent ut så är det inom tolerans.
Det är toe som är kritisk för att inte nöta däcken snett.

..Hur justeras camber på dessa bilar? Ve[…]

Visa din semesterbil(d)

Båt är härligt att semestra i. Vi […]

Volvo car UX

Fick 5.1.17 förra veckan och Gemini nå[…]

@SvenskTiger , Finns väl inga rätt elle[…]