Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1630453
Micce1980 skrev: Igår, 22:32 @SvenskTiger, Jag fegade och köpte den oljan och delarna hos min Volvo ÅF förra året, gången innan samma men då fanns den på Trodo men betalade en mindre verkstad för att göra jobbet, minns ej priset men undrar om det va 1250kr eller nära. De där 4500kr är brutalt, hade det varit en spolning vore det mer i sin ordning...
Hur många liter går det åt ? 8l?
#1630454
SvenskTiger skrev: Igår, 23:45 Jag är inte så händig och har ingen lyft eller så för att greja det själv. Så vill helst låta någon kunnig göra jobbet.

Men frågan är är det värt det och göra hos Bilia för ”säkerheten” eller ska man kolla hos mindre verkstad om man kanske får det billigare om man köper eget material.
viewtopic.php?f=70&t=188218&p=1629357&h ... t#p1629357 - ett inlägg som skrev förra månaden. Om du tex. bor nära/har inte så långt till t.ex. Gävle så har denna "bilbolaget(Volvo-auktoriserad) utrustningen som "gör rent djupet" vid byte. Dock har jag inte gjort någon växellådsbyte under min bilsägande så har ingen erfarenhet/fakta ifall det faktiskt stämmer.
#1630455
UnleashFusion skrev: Idag, 00:42
SvenskTiger skrev: Igår, 23:45 Jag är inte så händig och har ingen lyft eller så för att greja det själv. Så vill helst låta någon kunnig göra jobbet.

Men frågan är är det värt det och göra hos Bilia för ”säkerheten” eller ska man kolla hos mindre verkstad om man kanske får det billigare om man köper eget material.
viewtopic.php?f=70&t=188218&p=1629357&h ... t#p1629357 - ett inlägg som skrev förra månaden. Om du tex. bor nära/har inte så långt till t.ex. Gävle så har denna "bilbolaget(Volvo-auktoriserad) utrustningen som "gör rent djupet" vid byte. Dock har jag inte gjort någon växellådsbyte under min bilsägande så har ingen erfarenhet/fakta ifall det faktiskt stämmer.
Okej. Jag bor i Skåne. Jag fick höra av många att har jag inte byt olja tidigare på växellådan (den har gått 16500 nu) så ska jag undvika spolning och köra enbart byte ..
#1630460
@SvenskTiger, Finns väl inga rätt eller fel där men väldigt många experter på området. Volvo brukar inte rekommendera spolning för att det "kan" förstöra mer än det ger om jag nu minns rätt men ett byte som de flesta av oss inte gör är ju tusenfaldigt bättre än att inte byta. Ja man får skaffa sin egen uppfattning

Jag köpte första gången en 4l dunk, då sa de att de fått åka och köpa en 1l till då de behövt toppa upp när de satta nivån på oljan i lådan. Nu köpte jag detta, 4+1 och de klagade inte i alla fall
Är du i Malmö ibland så maila med Agne Andersson Bil i "Fosie", de har bytt åt mig 2ggr nu och även hjälpt till med byte av skivor och belägg när de bytts. Betalade visst 1250kr vid 16000 mil, år 2022 och vid 22000mil 1500kr, år 2025. Det sista priset kan ju även vara så att det gått upp lite grann med tiden samt då jag enbart bad de byta oljan nu, gången innan bytte de även skivor och belägg

..Åker man på framvagnsinställn[…]

Visa din semesterbil(d)

Båt är härligt att semestra i. Vi […]

Volvo car UX

Fick 5.1.17 förra veckan och Gemini nå[…]

@SvenskTiger , Finns väl inga rätt elle[…]