dieselkenneth skrev: ↑Igår, 03:39
Överhettar?? Vad händer när din as lägger av? Hur länge har du kört? Kan finnas ett problem jag råkat ut för ett par gånger, min och en grannes bil. Tempgivaren i evvaporatorn ( förångare tror jag att det heter på svenska) gav fel värde så kompressorn jobbade hela tiden så evaporatorn frös till en isklump. När det sker så upphör i princip all luft in i kupen och det bleir fuktig kvalmig luft. Första gången det hände mig ca 30 grader ute drog jag på full fläkt och då kom det små snöflagor ur ventilerna till barnbanens förvåning. När jag senare stannade och öppnade huven så var rören till kompessorn täckta av ett tjockt lager is, fick även en stor pöl av kondensvatten under bilen säkert 10 ggr mer än normalt. Bytte givare sen har det fungerat normalt. Kolla på det först så att det inte bara är en givare för några hundralappar innan du kostar på en ny kompessor för minst 10000 med arbete och fyllning. Sammanfattning 4 tecken 1 kommer effter 20 till 30 min 2, luftflödet upphör varm fuktig luft 3,isiga rör till kompressorn 4 stor pöl av kondensvatten när bilen stått ett tag
Beroende på hur varmt det är ute så funkar AC mellan 3-15 minuter. Är det varma dagar som 25° och bilen står ute i solen så klarar ACn bara av att funka i cirka 3 minuter. Står den i ett kallt garage och det är cirka 15° funkar den tills bilen/motorn blir lite varm, så slutar den funka efter.
Det exakta som händer är, ACn är iskall som vanligt, sedan när den börjar ”överhetta” (som jag tror den gör) så börjar den istället skjuta ljummen luft alltså lika kallt som om man sätter den på LO fast utan AC på. Det finns ingen form av is eller frost på slangarna och ingen vatten/kondens under bilen alls.
Enda anledningen jag tror det är kompressorn är eftersom att jag tog bilen till en gratis AC service kontroll, och killen där påstod att luften han skickade in skickades fint och mitt AC System är fullt. Men sedan ska tydligen kompressorn tillsammans med maskinen hjälpa skjuta tillbaka luften in i maskinen igen men det gick inte. Så enligt honom är det för AC Kompressorn överhettar och slutar funka.
Min poäng med tråden var att veta vilken kompressor som är bra för de jag hittat på Autodoc kostar cirka 2500 och byta ut själva kompressorn plus fylla på kostar mig inte så mycket då jag känner en mekaniker som kunde fixa för ganska billigt om jag köper delen själv.
Men kanske kompressorn inte har ett fel? Och det är ett annat underliggande problem?