NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BlackCyborg
Hej! Jag har en Volvo s40 2006 2.4i automat som börjar få en AC Kompressor som överhettar. ACn blåser iskall luft ett tag sen blir det varmt, tog den till ett ställe för att felsöka och de påstår kompressorn överhettar.

Jag planerar på att köpa en ny från AutoDoc men är lite osäker på kvalitén och om det finns något bättre? Den jag har kikat på är RIDEX AC kompressor DKS15D.

Tack för i förhand för hjälpen!
Överhettar?? Vad händer när din as lägger av? Hur länge har du kört? Kan finnas ett problem jag råkat ut för ett par gånger, min och en grannes bil. Tempgivaren i evvaporatorn ( förångare tror jag att det heter på svenska) gav fel värde så kompressorn jobbade hela tiden så evaporatorn frös till en isklump. När det sker så upphör i princip all luft in i kupen och det bleir fuktig kvalmig luft. Första gången det hände mig ca 30 grader ute drog jag på full fläkt och då kom det små snöflagor ur ventilerna till barnbanens förvåning. När jag senare stannade och öppnade huven så var rören till kompessorn täckta av ett tjockt lager is, fick även en stor pöl av kondensvatten under bilen säkert 10 ggr mer än normalt. Bytte givare sen har det fungerat normalt. Kolla på det först så att det inte bara är en givare för några hundralappar innan du kostar på en ny kompessor för minst 10000 med arbete och fyllning. Sammanfattning 4 tecken 1 kommer effter 20 till 30 min 2, luftflödet upphör varm fuktig luft 3,isiga rör till kompressorn 4 stor pöl av kondensvatten när bilen stått ett tag
Användarvisningsbild
av Erik Å
BlackCyborg skrev: Igår, 20:44 ..ACn blåser iskall luft ett tag sen blir det varmt...
Typiskt beteende när kopplingen (som sitter på kompressorns remskiva) är sliten så att spelet blir för stort.
Kyler så länge det är någorlunda svalt i motorrrummet, sen nada. Nyare bilar har inte mekanisk koppling utan annan lösning.
I min bil (byggd 1999 i Gent) fanns ingen olja i systemet :-/ AC:n gick ändå men packboxen på kompressorn gick så trögt att kopplingen slets ner snabbt..
Användarvisningsbild
av lennarte
Fungerar givaren till kupén??? Den kan ge underliga symtom ibland. På äldre modeller sittet där en slang i armaturen till innerbelysningen. En plastslang som suger luft ner till en givare, och det kan täppas igen av damm så det blir fel signaler.
av dieselkenneth
Den givare jag skriver om är inte den som styr acpanelen där man ställer in temp. Denna sitter i förångaren och ska förhindra att den fryser..volvo artnr.30665322 vet inte riktigt hur den sitter på v40 men sitter under fläkten i mittkonsolen vad jag fått fram från sprängskiss på volvopartswebstore.com På v70n OBS annat artikelnummer byter man den på 12 minuter (5 min. för att krångla sig ner på golvet under ratten 2 min för att byta och 5 min för att krångla sig upp igen, man var smidigare för 50 år sen) Sitter i mittpanelen vid gaspedalen
Ev. Köp av V60 -18

Vad är det för motor i bilen du tittar p[…]

Turbo tryck

Som mekaniker bör det inte vara så sv&a[…]

AC Kompressor

Den givare jag skriver om är inte den som sty[…]

Koderna hjälper Orbit till med, du anger din […]