Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Buckshot
Jag har en 2017 s60 som fick ett nytt batteri 2020. Efter ca 2 år så började bilen varna för dålig laddning. Då köpte jag en batteriladdare som startade samtidigt som motorvärmaren. Nu varnar batteriet för dålig laddning trots användning av batteriladdare . Jag åker antagligen på att byta batteri igen. Finns det något mer man kan göra för att öka livslängden på batteriet?
av UnleashFusion
Buckshot skrev: fre 12 jun 2026, 17:56 Jag har en 2017 s60 som fick ett nytt batteri 2020. Efter ca 2 år så började bilen varna för dålig laddning. Då köpte jag en batteriladdare som startade samtidigt som motorvärmaren. Nu varnar batteriet för dålig laddning trots användning av batteriladdare . Jag åker antagligen på att byta batteri igen. Finns det något mer man kan göra för att öka livslängden på batteriet?
vid byte av batteriet, gjorde du en BMS reset ?
samt är det "normalt" att batterier man köper från tex. biltema, (även från volvo ÅF) så kan SoH vara lägre än 100%(hälsa)
av KalleJ
Hur många mil har du kört sen 2020...?
Sätt en solcells laddare i någon ruta på bilen om du inte kör tillräckligt långt/ofta. Batteri laddning vinterhalvåret hjälper ju inte resten av året.

Batteri får du lära dig o byta själv :D
Användarvisningsbild
av lennarte
Kör man bara några 100 mil om året blir det problem med batteriet efter bara något år. Dom batterier som som håller 8 - 10 år och kanske längre sitter i bilar som körs dagligen och kanske 2 - 3000 mil om året. Alternativet är kanske en motorvärmare och batteriladdare som går några timmar varje dag, vid den tid du brukar köra. Och när du kör så kör en längre sträcka någon gång i månadenså bilen blir helt genomvarm (minst en 5 - 6 mil).
Framskärm ny eller bilskrot

Hej, V50 2007 och ni som har denna bil vet att fr[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nu är våren definitivt här. Har […]

Batteri problem

Kör man bara några 100 mil om åre[…]

Du har ett liter problem, du kör en bil som v[…]