Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har sen våren började upptäckt att ACn strular...

Började med att det väste och ylade från fläkten och inte kom någon kyla, tog den till en verkstad som sa att det bara var 1/3 gas kvar så dom fyllde den och "raderade ett gäng felkoder".

På väg ifrån verkstaden så märker jag att den inte kyler alls, men efter ca 10-15 minuter på motorvägen så kyler den på som den ska. Toppen tänker jag, men efter att ha stannat och handlat och startar bilen igen så funkar den inte vid start utan samma som innan – behövs 10-15 min körning innan den drar igång.

Tar den sen till en annan verkstad som upptäckte att det var för mycket gas påfyllt, så dom tömde ur lite och då blev det istället att ACn går igång vid start, men kompressorn slår ljudligt av efter ca 1 minut. Samma verkstad kollade enligt utsago magnetkopplingen och andra grejer och allt såg bra ut. Så de föreslog kompressorbyte och jag har fått tid och offert på ca 10 000:- för det hela.

Tänkte innan jag lägger mina sura slantar på det höra om nån av er varit med om något liknande och har alternativa (billigare) förslag på lösning? Eller är kompressorn helt enkelt slut efter 10 år och 23 000 på mätaren?

Tack!
Elias
Även om du byter kompressorn så är ju läckaget kvar.
Verkstad nr 2 måste ju förklarara varför ACn fortfarande stängs av efter 1min. Behöver se högtryckssidan om du ska dra en vettig slutsats. Kompressorn slås ju inte av utan signal för det.

https://www.amazon.se/gp/product/B0C4F7 ... KHXN&psc=1
Mätare och köp frostycool r134a ersättare med UV färg.
av HakanF
Jag är lite nyfiken på att veta hur firma 2 kunde veta att det var förmycket gas? Normala fall suger man ur all gas och väger den för att veta mängd. Om det är förlite gas kan den bete sig som att den går 1min och slår av.
Går de 2 stora motorfläktarna på nästan fullfart när acn är igång?

Min ac hade jag inne och kollade mängden gas i den var lite låg men inte tillräckligt för att fungera så dåligt som den gjorde, så jag tog tillbaka bilen utan att de fyllde gas och hemma så butte jag magnetventilen i acn ( inte magnetkoppling) lämnade in den igen för fyllning och fick tillbaka en bil som visade alla tecken på överfylld, högt tryck i systemet typ 3ggr trycket, blåste het luft när acn var igång och en magnet koppling som slog av på. Lämnade in igen och fick till att de skulle suga ur o väga gasen. Visade sig vara rejält överfyllt. Deras ac maskin var trasig så när de väl fick en ny så fyllde de rätt mängd och jag har haft bilen en några dagar och det verkar funka men har inte varit så varmt än.
Råd om AC XC70 D4 AWD -16

Jag är lite nyfiken på att veta hur fir[…]

Koppla laddtrycksmätaren gör man lä[…]

V70 Drivee 1.6D 2010 startar ej

När jag sätter i nyckeln, trycker ned ko[…]

Volvo B18 som dieselmotor?

Du kunde köpa en Amazon eller 140 med diese[…]