Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Helt klart är att övning ger färdighet.
Kunskap är aldrig tungt att bära.

Helt fantastiskt och kul att det på Forumet finns hjälpsamma och glada människor. :D
camaro69 skrev:Helt klart är att övning ger färdighet.
Kunskap är aldrig tungt att bära.

Helt fantastiskt och kul att det på Forumet finns hjälpsamma och glada människor. :D
Nu får du avsluta men en trevlig bild! :lol:
Hej!
Har någon en idé till mig?
B&S-motor Quantum 50, på en Klippo.

Ingen gnista.

Tändsystemet består av två magneter på svänghjulet som skapar en gnista när de passerar tändspolen. Inga brytare eller CDI-box.
Ny tändspole, nytt tändstift och ny tändkabel är monterat.
Dödarekabeln är ej inkopplad.
Magneterna är så starka att man kan hänga en skruvmejsel på dem.
Avståndet är det rekommenderade fuskmåttet: ett visitkorts tjocklek i mallen mellan spole och svänghjul, och sedan dra fast spolen.
Det går snabbt när man testar eftersom det är elstart. Övrig elektronik hänger inte ihop med tändningen, de är helt avskilda.

Min tanke:
Varje magnet på svänghjulet består av 3 komponenter, vet inte varför. Kan det vara något som har vänt polarisationen på dessa?

Vadannanars skulle det kunna vara?

//marsk

Tack för ytterligare två hjärnhalvor tänker till.
Ingen aning men det finns gott om filmer på youtube, sök på Briggs Stratton ignition
Hittade felet:

Jag hade bara kollat en av magneterna på svänghjulet.
Den på andra sidan har 0 magnetism.

Part#: Briggs & Stratton "691987"

Problemet är att ett nytt svänghjul är c:a 1000 kr, vilket är vad gräsklipparen är värd.

Men det skall finnas sätt man kan få tillbaka magnetismen, men jag lägger detta på hyllan ett tag tror jag.

Olika svänghjul har olika polarisation på sina magneter, och med det olika tändspolar.

Tack //marsk
martinskorvald skrev: Idag, 15:40 .Jag hade bara kollat en av magneterna på svänghjulet.
Den på andra sidan har 0 magnetism.
Är det en encylindrig motor så ska det väl rimligen bara behövas en magnet?
Du har inte lyckats vända svänghjulet 180 grader fel så att icke-magneten passerar precis då tändgnistan behövs? :-)

Gäller en xc70 2012. Låser man upp bile[…]

Borbet, BBS & Sparco också. Scrolla ne[…]

Min 745-a är också helt orörd i k[…]

.Jag hade bara kollat en av magneterna på […]