Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nealinneas
Hej!

Har en Volvo V60 T5:a år 2012. Många problem med denna bil men ett har varit missljud som troligtvis har med styrningen att göra. Servopump och servoolja bytt nyligen och det blev förbättring. Men hör fortfarande missljudet då och då. Låter ungefär som att öppna en väldigt gammal dörr eller skåpslucka. Krävs knappt att man vrider på ratten. Misstänker att det är styrväxeln. Någon som haft/har liknande problem och hittat/åtgärdat?

Tacksam för all input.
av S6024t
Har du kollat filtret I servo behållaren, blir igensatt med åren,blir konstiga ljud då ,hade så på min -09 S80 .Köpte ny behållare..
av walle83
Hade något liknande problem med min volvo v60 T3 från 2011. Vid kallt väder fick man vrida på ratten några varv så den "vakna till liv". Till slut återstod bara att byta styrväxeln för att problemet skulle försvinna, ingen billig sak.
av Nealinneas
Tack för er input!
Servobehållaren byttes också för någon månad sedan. Efter ny felsökning har det nu konstaterats att styrväxeln måste bytas. Det blir skoj :-/
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nealinneas skrev: Idag, 18:48 ..Efter ny felsökning har det nu konstaterats att styrväxeln måste bytas. Det blir skoj :-/
Det är väl inte det som är problemet här, men kuggstången brukar gå att smörja med MoS2-fett in om man tar loss damasken på vänster sida och vrider ratten fullt höger så att kuggstången kommer ut. Det var rätt torrt på min bil när jag gjorde detta då den var ca 15 år. Har funkat fint sen dess, glappfri och silkeslen känsla ännu vid 67k
Hydraulcylindern i högra halvan av styrväxeln smörjer ju så att säga sig själv med servoolja men så gör icke kuggstången..
Kullagret där rattaxeln går in i styrväxeln kan få in vatten och rosta eftersom det är vänt uppåt och saknar skydd mot vattenstänk. Lite fett eller olja där kan göra underverk.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Japp, det är Volvoverkstadens strategi; byt komponenten som inte fungerar. Oavsett om den skulle gå att fixa eller inte. ;-)
Kupefläkten stryps till 0

Startade bilen, drog på ACn på typ max[…]

Absolut. Jag tänker att Volvo borde rimligen[…]

Styrväxel V60

Japp, det är Volvoverkstadens strategi; byt k[…]

Hej! Har en Volvo S80 D4 2014 årsmodell. Har[…]