Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kylvätskan fortsätter försvinna, även om numer i mindre omfattning.

Förr ca 10mm nivå på 5-6 mil, nu efter byte vätska/ termostat/ tempgivare ca 6mm på 12-14 mil

Kylvätskan är nog lite grumligare nu än vid nypåfylld,
men inga uppenbara föroreningar varken på ytan i expansionskärlet eller i vätskan.

Känner mig lugnad nu och tuffar på vidare och inväntar semestern,
Det är först då jag tar på mig något mer omfattande som kylarbyte eller turbomek.

Bytte olja igen med oljesug via oljesticksröret efter kylvätskebytet och det verkar numer varken
avgå eller tillkomma nivå på oljestickan heller.
Svanis skrev: Idag, 18:34 Kylvätskan fortsätter försvinna, även om numer i mindre omfattning...
Prova att försiktigt släppa ut övertrycket ur exp-kärlet när motorn är varm, och dra åt locket.
Vänta nån kvart så att temperaturen har sjunkit en bit och lyssna sen i motorrum och kupé. Är omgivningen riktigt tyst så kan man höra luft sörplas in vid läckan eftersom det nu blivit undertryck i kylsystemet.
Så var det när min vattenpump läckte, det hördes faktiskt inne i kupen!
Typ tyst några sekunder - (svagt) slurp - tyst igen..
Klart, är det topplockspackningen som läcker kanske det inte hörs särskilt mycket ;-)
Erik Å skrev: Prova att försiktigt släppa ut övertrycket ur exp-kärlet när motorn är varm, och dra åt locket.
Vänta nån kvart så att temperaturen har sjunkit en bit och lyssna sen i motorrum och kupé.…… ;-)
Med motorn avstängd då, eller starta efter en kvart?
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
Svanis skrev: Idag, 19:05 Med motorn avstängd då, eller starta efter en kvart?
Avstängd och svalnande.. :-)
Det där med en kvart kanske faktiskt var 5 minuter.. eller 30. Minns ingenting :-D
Men grejen är att temperaturen ska vara på väg nedåt så att det blir undertryck.

Hej! Tittade av en slump närmare på &ou[…]

960 1994 Automatlåda

Är det tillräckligt med ATF i, och ä[…]

Jag hade en SC805 i min S90, testade att köpa[…]

Jag hade samma problem, den böjer sig vä[…]