Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Simpa74
Volvo v90 T8 Rdesign -19
Önskar tips på vad vi ska göra nu. Har hybridsystemfel service erfordras, bilen har tyvärr gått lite för långt 17300 mil men hämtades ut juli -18 så är inte riktigt ännu 8 år.
Kostar 55 000 att reparera exklusive arbetstiden. Ingen garanti eller försäkring gäller.
Är det skroten nästa?
Knappast skroten. Bilen torde vara värd mer än 55.000 reparerad.

Tråkigt besked. Tyvärr blir valen som jag ser det nedan:
- Kör med problemet. Kan vara svårt berorende på hur t.ex. Bilprovningen ställer sig till felmeddelandet. Ingen långsiktig lösning.
- Reparera. Möjligen leta efter alternativ verkstad -- men det kan nog bli svårt. Den här typen av problem är det nog än så länge bara "Volvo" som klarar av.
- Sälja bilen som den är. Kommer att kosta rätt mycket -- ingen brukar vara villig att betala bra för reparationsobjekt.

Hybridsystemet är en väsentlig del av din bil. När / om det går sönder är det att jämföra med att motor eller växellåda ger upp. Och kostar lika mycket att fixa. Lyckligtvis är det inte så vanligt -- jag har inte sett många sådana här inlägg. Tyvärr hjälper det inte de som drabbas att de inte har så många olycksbröder.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Dessutom startar inte bränslemotorn om hybridsystemet lägger av, min räkning för trasig styrenhet stannade på runt 48k :party:
av Simpa74
Tackar för svar, ja, vi får ju försöka laga den och sälja den sen.

Kan man hitta begagnade hybridbatteri från samma modell som pajat av andra skäl? Vad kostar det att skaffa ett nytt hybridbatteri? Kunde vi få 10 mils räckvidd, skulle det ju ses som en uppgradering. 😇
Malmstroem skrev: Idag, 12:04 Knappast skroten. Bilen torde vara värd mer än 55.000 reparerad.

Tråkigt besked. Tyvärr blir valen som jag ser det nedan:
- Kör med problemet. Kan vara svårt berorende på hur t.ex. Bilprovningen ställer sig till felmeddelandet. Ingen långsiktig lösning.
- Reparera. Möjligen leta efter alternativ verkstad -- men det kan nog bli svårt. Den här typen av problem är det nog än så länge bara "Volvo" som klarar av.
- Sälja bilen som den är. Kommer att kosta rätt mycket -- ingen brukar vara villig att betala bra för reparationsobjekt.

Hybridsystemet är en väsentlig del av din bil. När / om det går sönder är det att jämföra med att motor eller växellåda ger upp. Och kostar lika mycket att fixa. Lyckligtvis är det inte så vanligt -- jag har inte sett många sådana här inlägg. Tyvärr hjälper det inte de som drabbas att de inte har så många olycksbröder.
Inget håller för evigt så det är sådant man får räkna med när man har bilar som körts i några år. Antingen betalar du 50000 för en reparation eller en miljon för att kunna köra till verkstaden och hojta "GARANTI".
av Lövet
Simpa74 skrev:Volvo v90 T8 Rdesign -19
Önskar tips på vad vi ska göra nu. Har hybridsystemfel service erfordras, bilen har tyvärr gått lite för långt 17300 mil men hämtades ut juli -18 så är inte riktigt ännu 8 år.
Kostar 55 000 att reparera exklusive arbetstiden. Ingen garanti eller försäkring gäller.
Är det skroten nästa?
Finns begagnade batterier från 1000 euro: https://www.ebay.de/itm/287318295967?_s ... R5K1majSZw

Snacka sedan med EV-repair eller någon annan fristående elbilsverkstad om monteringen: https://evrepair.se/
Kursändring ?

Undrar varför man valt att behålla vanl[…]

Nu är rutan bytt.. Text nedtill på b&a[…]

Från vilket produktionsdatum tror du detta[…]

Hybridbatteribyte?

Volvo v90 T8 Rdesign -19 Önskar tips på[…]