Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Investeringen blir förstås större, men driftekonomin med solceller blir bättre om man har något batterilager. Den billigaste strömmen är den man inte köpt alls.
Det krävs väl batteri numera nästan, för visst ändrade de reglerna precis så att man inte får något avdrag på skatten för den del man sålt till nätet som det var förr?
apersson850 skrev: Idag, 15:31 Den billigaste strömmen är den man inte köpt alls.
Inte nödvändigtvis, om du syftar på att istället förbruka egenproducerad el..
Man måste ju kalkylera med att växelriktare och batterier behöver bytas efter 10, kanske 15år.. Och på längre sikt även solpanelerna..
Batterier och en växelriktare som klarar 'off-grid' är inte gratis (Men väldigt trevligt att ha om det blir strömavbrott)..
Men så länge vi har de (märkliga/osympatiska) elmarknadsregler vi har (dyr el här när det t ex inte blåser i grannländerna) så kanske det lönar sig om man förbrukar hyfsat mycket el.. Och kanske framförallt om man bytt till elbil och kör hyfsat långt per år :party:
Jag syftade just på att förbruka egenproducerad el, ja. Jämfört med att producera vid ett tillfälle och sedan köpa samma mängd vid ett annat.
Förvisso krävs det både investering och underhåll, men när man har köpt grejorna är sätten att få ner kostnaden per kilowattimme att förbruka eller sälja dem. Förbruka brukar vara lönsammast, även om man inte får in några pengar i kassan. Men det går ut färre.
  • 1
  • 485
  • 486
  • 487
  • 488
  • 489

Jag syftade just på att förbruka egenpr[…]

Kursändring ?

På motorvägar tycker jag Pilot Assist f[…]

Stötdämpare läcker

Eller bara kontakta Volvocars med regnummer och fr[…]

S60 d5 sotar