Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gelis
Ett råd, byt så lite som möjligt och inte bara för man ska byta tex torrfiltret. Anslutningar brukar sitta satan och går det sönder så blir det mer att byta. Måste du pga detta ge dig på evaporatorns anslutningar är det lätt att det går åt helv... den är ju inte det lättaste att komma åt om ansl. ger sig
Lämnade in bilen. Efter trycktest var det kondensorn som läcker. Lät firman fixa installation av ny och påfyllning. Kyler nu men vet inte vad man kan förvänta sig jämfört med en nyare bil. Blir kall luft men kanske inte riktigt iskall, remmen sladdrar lite så ska spänna den. Sen en annan grej jag funderar över är att varje gång jag stänger av tändningen hör man ett pysande ljud som avtar ganska snabbt. Det kommer från instrumentpanelen på passagerarsidan där jag tror evaporatorn sitter. Tryckutjämning eller liknande? Kyler fortfarande trots det ljudet. Haft bilen i ett dygn sen den reparerades.
Det är inte vakum som pyser då klimatsystemet är styrt av klockor? Testa vrida på alla inställningar till AC/Fläkten och lyssna. Brukar alltid pysa lite när man stänger av bilarna, eller använder sista vakumet utan att ha motorn igång.
Kan möjligen vara vakuum som pyser, men även tryckutjämning i AC-systemet. Jag har lite små vakuumläckage i min S90, så det pyser mer om jag t.ex. kör den inställd på utblåsen i instrumentpanelen, och vid fullgas kommer det varmluft efter några sekunder när allt vakuum försvunnit och den inte kan hålla spjället och värmekranen stängda.
Så eventuellt om du har ACC/ECC och för mycket vakuumläckage i klockorna skulle det det ju kunna göra att det inte blir ordentligt kallt, även fast AC:n funkar som den ska.
av volvorullar
Har ett litet pysande ibland. Läckage från vakumklocka (tror jag) men det kommer och går och låter lite annorlunda. Spände remmen till kompressorn och upplever mer kyla efter det.
Reparera läckande AC

Har ett litet pysande ibland. Läckage fr&arin[…]

Bromsok klossar medmera ser bra ut, det klonkande […]

Relativt enkelt att plocka av dörren och fixa[…]

Termostat xc90 d5 2012

Har fått läckage i mitt termostathus p&[…]