Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej forumet!

Jag är i bilköpstankar och är sugen på att köpa mig min första volvo, men är inte så påläst om Volvo och blir lite förvirrad utav alla åsikter om de olika modeller och motorer.

Jag förstår självklart att allt är relativt. Och även om man köper det som är "bäst" på papper så kan man ha otur. Men jag är rätt så orolig över att köpa något som är allmänt känt att de har vanliga problem.

Innan så har jag kollat en hel del på Toyota Auris eller Yaris, för att mina tankar är att köpa en bil som allmänt känd som pålitlig, billig att äga och fixa.

Men som sagt jag är ju sugen på en Volvo egentligen. Och ser att det finns en hel del modeller med D2 motorn som passar min budget.

Men så läser jag och hittar många åsikter om D2 motorn som säger att det inte är det självklara valet om man kollar på pålitlighet.

Så därför blir jag supertacksam för alla tips och tankar jag kan få. Så att jag kan köpa mig min allra första Volvo.

Tack för hjälpen!
Vest skrev:Men så läser jag och hittar många åsikter om D2 motorn som säger att det inte är det självklara valet om man kollar på pålitlighet.
Nästan alla problem kommer av att personer eller tidigare ägare har snålat med service. Plus att det finns många personer på det här forumet som stör sig på att motorn är slö och vill därmed få den till "dålig". Det är den inte.

Jag skulle dock akta mig för bilar med kombinationen D2 och Powershiftlåda. Den senare verkar genuint klent byggd.
Jag hade en V50 D2 som jag beställde ny som årsmodell 2011, hade den från 2010-2017.
Under dessa åren och 20000 mil hade jag inga som helst motorrelaterade problem, största felet var snarare kopplingen som rasade vid 6000 mil. Det gick dock på garantin.
Ser att den skrotades i höstas (hos Skrotfrag i Angered) 1 månad efter besiktning av en senare ägare, men det kan säkert ha helt andra orsaker än en dålig motor efter ca 34K mil.
Till att börja med är D2 inte en motor. Finns i både 1.6 & 2.0 L

Sen är dieselbilar som körs som stadsbilar (korta sträckor) med DPF ofta naturligt mer problematiska.
Köp en manuell och kör den som en diesel så lär du inte ha några problem.
Ja och svärmors Yaris är dyrare att serva hos Toyota ÅF än vår på Volvo ÅF ;-) Du får jämföra helt enkelt men, allt händer och lik väl som Volvo har marknadsfört sig som säker har Toyota gjort det samma med pålitlighet. Hade dock hoppat powershiftlådan med, finns tendeser som visar att det kan påverka bilens ekonomi med tycker jag

Låte ju ochså konstigt om det gör[…]

Ja och svärmors Yaris är dyrare att serv[…]

Har du variant 2 av 3 så lossnar bara slang[…]

stor chans att det är som lelle beskrev: htt[…]