- Igår, 22:12
Är det inte lyftarna som låter? Hade det varit lager vill jag ha det till att ljudet skulle öka när motorn kommer upp i temp.
Moderator: Moderatorer

Marlboroman skrev: ↑Igår, 22:12 Är det inte lyftarna som låter? Hade det varit lager vill jag ha det till att ljudet skulle öka när motorn kommer upp i temp.En lyftare låter lite ibland när den stått still några dagar, men det är ett annat ljud. Vevlagerna är ett dåvare ljud, någon sekund vid start
TioTusenKRBil skrev:Åk till feltema och smäll i deras billigaste 5w30/40 helsyntetKör nu på Biltemas helsyntet 10w40. Dom har ju även 20w50 mineral olja också. Just för äldre bilar.
lennarte skrev: ↑Igår, 20:23 .. Den har rullat en bit över 50000 mil och är lagom sliten nu. Knackar lite i vevlager vi kall start..Brukar inte rödblockare gå 100k?
Erik Å skrev: ↑Idag, 13:53 Min vitblockare kan rassla till när man startar efter att den stått länge. Märkligt nog inte när jag körde den på 0W30 A5, verkar som om oljetrycket byggs upp snabbare på tunnare olja.. men den oljan är ju blaskig som vattenJovisst är det så, kör jag varje dag så hörs det inget. Samma på vintern, har jag kört dagen innan funkar det också. Därför tror jag på tjockare olja. Får ju inte bli för tjock, då blir det motsatt verkan.SAE 20 olja funkar bra vintertid.åker nu på 50/50 mix 5W30-A3 och 5W40-A3, verkar bli rött lagom vid 67 000 mil..
Hittade en annan fulfix; om bilen lutar någon grad åt höger när den står parkerad så ligger oljepumpen dränkt och ger tryck direkt när startmotorn börjar gå.
Bytte till Brembo bak i höstas, inget gnissel[…]