NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V50 D2 årsmodell 2012.
Det började med att bilen börjat skaka/vibrera vid acceleration och inbromsning. Det har tilltagit.
Idag efter att accelererat kraftigt och därefter fått lov att stanna vid en korsning gick det inte att få i någon växel överhuvud taget. Stängde av motorn. Fick då i en växel och kunde även växla upp några gånger. Det var dock svårt att få i växlat. När jag sedan återigen stannat vid en korsning gick det inte alls att få i någon växel.
Fick återigen stänga av motorn innan det gick att få i någon växel.
Känner dock inga skakningar från lamellerna.
Vad kan det var för fel?
Något med motorupphängningen?
Jag hade ett skumt fel på min, kommer inte ihåg exakt men det var tjorvigt att få i en växel. Beställde ny koppling och bytte, när vi plockade ner var det inget fel på svänghjul eller lamell men tryckplattan var trasig.

Bytte rubbet i alla fall.

Köpte SACHS komplett kit för 6.600:-
IMG20240120165228.jpg
IMG20240120165228.jpg (107.36 KiB) Visad 222 gånger
Tack för svar. Jag bytte koppling på en likadan v50 edrive för två år sedan. Dådet dock inga problem att få i växlar. Däremot skakade det förfärligt när man släppte upp kopplingen. Det visade sig vara utsliten lamell.
Nu känns det helt normalt när man släpper upp kopplingen, om man lyckats få i en växel, så lamellerna förefalle4 vara okej.
Men det skakar det vid acceleration och inbromsning*, men annars inte.
Det är ju s.k. Tvåmassesvänghjul på dessa. Kan fel där, eller i tryckplattan eller slavcylindern ge upphov till skakningar nä4 man accelererar eller bromsar?
Jag har för dålig kunskap för att avgöra det, men jag resonerar som så att om jag plockar ner t.ex kopplingen byter jag allt.

När jag bytte hade bilen rullat över 20.000mil så vad som helst kan ju vara slut. Jag gör lika när jag byter kamrem, då byter jag alltid vattenpumpen också även om dom flesta säger att det räcker med varannan gång.

Det är förhållandevis en liten investering när allt redan är nertaget och lättåtkomligt.

Jag har inte tid att ha bilen i luften och vänta på delar i någon vecka utan vill helst bli klar samma dag, ibland händer det förstås att jag missat att beställa alla delar men jag vill undvika så gott det går.
Tack för svar.
Jo, om och när man förvissat sig om att det är kopplingsrelaterat så byter man förstås allt.
Men är det verkligen kopplingen?
Jag är ute efter om någon (utöver chatgpt) känner igen och kan härleda symptomen.

Det skakar eller låter inte när man släpper kopplingen, vilket jag tycker det borde om det är kopplingen.

Däremot skakar det vid kraftig acceleration, vilket skulle kunna tyda på dubbelmassesvänghjulet.

Men det skakar även vid inbromsning från hög fart, till vilket jag inte kan se något samband med till kopplingen eller dubbelmassesvänghjulet.

Plus att det nu även börjat bli svårt att få i växlar, vilket ju skulle kunna ha att göra med kopplingen, kopplingshydralik eller dubbelmassesvänghjulet.

Jag kommer att först att undersöka alla motorkuddar, men jag vet inte i vilken utsträckning dåliga eller trasiga motorkuddar skulle påverka hur det är att få i växlar eller att det skakar vid inbromsning.
Hersby skrev: Idag, 05:58 .. Men det skakar även vid inbromsning från hög fart..
Låter mer som dåliga bromsskivor, är du säker på att det dök upp samtidigt med problemen att växla?
Vibration vid acceleration kan bero på slitna knutar. Och en massa annat.. :-)
Det kan ju vara flera fel och att det skakar när man bromsar behöver inte ha samband med de andra felen. Drivknutar tror jag ej, då båda drivaxlarna är bytta inte alltför länge sedan.
Dåliga drivknutar lär nog inte heller påverka hur man får i växlar.

Tacksam om någon har erfarenhet av symptom om det blir fel i dubbelmassesvänghjulet.
Har tidigare bytt koppling på en likadan V50. Då var det dock lamellen som var slut, se bild. Den satt till och med lös. Det skakade och lät förfärligt när man startade från stillastående, men när man väl kommit iväg kändes inget. Men då var dubbelmassesvänghjulet helt. Bytte förstås ändå allt.
IMG_1583.png
IMG_1583.png (4.02 MiB) Visad 22 gånger

Jag har problem med knappen till bakluckan på[…]

Min käre lelle Volvo XC70

Kostnaden ser ur mitt perspektiv rimlig ut. Det so[…]

Det kan ju vara flera fel och att det skakar n&aum[…]

Hård och stum koppling Amazon

Original (B18) sitter en spiralfjäder kopplin[…]