Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

finnepower skrev: mån 01 sep 2008, 19:18 Jag kör på 95 även om jag har chippat. Aldrig kännt någon skillnad mellan 95-98
Om du har kvar 95 oktan i tanken och rankar 98 oktan så är det inte 98 oktan .Numret blir lägre . Vill du vara säker på att det är minst 98 oktan så tanka lite E85 . Hur mycket kan du fråga AI om . Men du kan prova med 10% E85
S.t.r.a.n.D skrev: mån 01 sep 2008, 22:34 Är den orginal, kör på 95. Chippad 98.
Jag kör på 98 i min chippade T5a och nån enstaka gång har man varit tvungen att tanka 95 (vissa miniprisstationer har inte 98) och jag känner absolut skillnad. Även om det inte är gigantisk skillnad så känns jag den klart och tydligt.
Och som greeeken skrev: chippade optimeras för den soppan.
Hittade inte 95 oktan så kan det finnas något som åtminstone kan höja till 96,7 Nämligen 10% E85 . Alltså 10 % Alltså av den totala bränslemängden som du tankar

Men jag minns att jag läste ett gammalt inlägg vem någon som hade S80 med V8 motorn han hade tackat 20 % E85 med 95 oktan han sade att bilen fick bottendrag nästan som en Diesel . Men det är inte något som Volvo rekommenderar . Observera Detta var nog på 95E5 tiden
S.t.r.a.n.D skrev: mån 01 sep 2008, 22:34 Är den orginal, kör på 95. Chippad 98.
Jag kör på 98 i min chippade T5a och nån enstaka gång har man varit tvungen att tanka 95 (vissa miniprisstationer har inte 98) och jag känner absolut skillnad. Även om det inte är gigantisk skillnad så känns jag den klart och tydligt.
Volvo säger väl dock att du ska tanka 98 oktan du vill ha Performance och om det är riktigt varmt ute
greeeken skrev: mån 01 sep 2008, 20:54 Du kanske inte känner skillnaden med det ÄR skillnad
MEd 98 oktan kommer du längre då motorn jobbar bättre.
Men i det hela så jämnar det ju ut sig iomed att 98 är dyrare.

Chippade bilar brukar vara otimerade för 98 oktan o det är väll det du ska hälla i tanken.
Den som inte känner någon skillnad kan ju bero på att personen har för skitiga ventiler eller problem med insprutarna det kan tydligen bli beläggningar i dom också . Det rekommenderas nog kanske att man ska sätta en rengörande bra tillsats i tanken minns en gång per år . Men om bränslet inte passerar ventilerna Ja då kanske de måste köpa en sån där ventil rengöring spray som du sprutar in i insuget mellan motorn går . Det kanske kan fungera

Annars kan ju personen till exempel prova att också tanka i 10 % E85
Den som har gas versionen behöver nog inte alls fundera på oktan Det ska väl vara minst 120 oktan i fordonsgas . Fast pumpar Väl även i lite bensin 10% för att kyla ner ventilerna . Men det är väl när du accelerar mycket och kör hårt
Sharkman skrev: tis 02 sep 2008, 07:35 Bilen bir piggare och bensin snålare med 98/99 okt. Visserligen dyrare. Men tror det ger samma milkostnad om man räknar på hur långt du kommer på en tank. Sen har jag provat att hälla i 10-15 liter etanol ihop med 98/00 okt och det har fungerat kanon utan att öka förbrukningen. Har BSR steg II i min S60.

Måste också säga at det är skillnad på 95 okt beroende på var du tankar. Har tankat 95 nån gång på ex. JET och den soppan gick bilen skit på. Kändes som det var vatten i tanken när man körde på den. Provat JET 95 okt i 2 olika bilar och samma skit i båda. Vad jag personligen känt av så har Statoil och Shell bättre kvalite på bensinen än ex. JET/ST1. Lågbudget mackar.
Finns tillsats som tydligen ska lösa vattenproblemet kan kallas bränslestabiliserare när sådan tänder . K-sprit ska väl också kunna fungera
av Andersljungberg
andreas 80 skrev: tis 02 sep 2008, 08:55 Har inte märkt någon skillnad på 95/98, men jag har ju en orginal bil.

Sen angående kvalitet på soppan, det har diskuterats tidigare, men jag som före detta tekniker på en shell oljedepå kan intyga att både Jet, Preem och statiol lastade sina soppa hos oss. Statoil och preem inte varje gång, men Jet gjorde det alltid. Kanske inte gäller hela sverige men ändå.
Så det är exakt samma bensin hos alla stationer, iallafall när det gäller BF95.

Mvh
I andra länder kan du ju säga satt skillnaden kan vara tillsatserna som sätts i bensinen

I min mammas Ford Mondeo från 2001 så var det då i alla fall skillnad på om hon tankade på OK eller på Shell . Bilen gick mjukare på 95 oktan från Shell . Som att det är typ skulle vara bättre smörj . Produktbladet på Shell dock också 95,5 i genomsnitt
av Andersljungberg
andreas 80 skrev: tis 02 sep 2008, 08:55 Har inte märkt någon skillnad på 95/98, men jag har ju en orginal bil.

Sen angående kvalitet på soppan, det har diskuterats tidigare, men jag som före detta tekniker på en shell oljedepå kan intyga att både Jet, Preem och statiol lastade sina soppa hos oss. Statoil och preem inte varje gång, men Jet gjorde det alltid. Kanske inte gäller hela sverige men ändå.
Så det är exakt samma bensin hos alla stationer, iallafall när det gäller BF95.

Mvh
Kan inte det enskilda bensinbolaget göra beställning med vissa kemiska tillsatser
Sen kan det också vara så att bensin är olika mycket färskt från mack till Mack . Och etanol drar till sig vatten . Vilket kanske skulle kunna ha en bitudelse på en Mack med låg omsättning

Sen kan jag väl kanske tipsa med att du provar och tanka i 10 % E85 också

Observera om du blandar 98 oktan med 95 oktan som redan finns i tanken så är det inte 98 oktan
av Andersljungberg
Svahn skrev: ons 03 sep 2008, 13:20 Om olika soppa på olika mackar....
Här i sundsvall fyller tankbilarna från Hydro, Jet och Statoil på från samma depå, och OKQ8 och Preem fyller från samma depå. För att ytterligare krångla till det så pumpar depåerna ibland partier med bensin (varulån) mellan varandra.
Så det där med att "min bil går bara på soppa från X " är inte så aktuellt i dagens läge. Det var skillnad för 15-20 år sedan, när dom flesta bolag hade egna depåer och aldrig samarbetade.
Då gäller det kanske på vissa orter men då ser jag ett problem för om ett bensinbolag säger vi har tillsats x som ska göra så att motorn går mjukare
Och om den tillsatsen inte skulle finnas då i bensinen då ska väl det räknas som falsk marknadsföring
DC/AC converter

I tried to find AC-voltage value but I have not be[…]

95 eller 98 oktan

Om olika soppa på olika mackar.... Hä[…]

Batteribyte V70 2003

De nya batterierna behöver inte dränerin[…]

Fäste stötfångare

Är nog skroten som gäller. Har utgå[…]