Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Skulle det vara skillnad på bensinen från olika mackar? Äger inte Statoil Jet? Jag har i alla fall inte märkt någon skillnad på olika mackars bensin.
Användarvisningsbild
av Svahn
Om olika soppa på olika mackar....
Här i sundsvall fyller tankbilarna från Hydro, Jet och Statoil på från samma depå, och OKQ8 och Preem fyller från samma depå. För att ytterligare krångla till det så pumpar depåerna ibland partier med bensin (varulån) mellan varandra.
Så det där med att "min bil går bara på soppa från X " är inte så aktuellt i dagens läge. Det var skillnad för 15-20 år sedan, när dom flesta bolag hade egna depåer och aldrig samarbetade.
av sm5ugh
Jag har kört samma sträcka under en låååång tid nu och i min S80 2,9 -99 är det skillnad mellan 95 o 98...c:a 1dl per mil i lägre förbrukning med 98. Så det tjänar jag på ekonomiskt! :D
av TerSve
En av mina hobbys är att vara mekaniker i ett racingteam. Vi kör långlopp med mc. (6-timmars superbike) Eftersom 1 tank räcker ca 1 timma på banan, så måste man komma så många varv det går på denna tank.
Efterforskningar är gjorda. Det vi i teamet kom fram till är att den enda soppa som INTE innehåller etanol var Shells V-power. Den bensinen innehåller mest "kalorier", dvs vi kommer längst (flest varv/tank) på denna bensin.
Tyvärr så räcker det inte att tanka 98-oktan på våra mackar då den innehåller etanol. Ju mer etanolinblandning desto högre bensinförbrukning. Det är våran erfarenhet.
Användarvisningsbild
av Funk
Tyvärr så räcker det inte att tanka 98-oktan på våra mackar då den innehåller etanol
Om inte bolagen ändrat alldeles nyss så har du fel, 98 oktan innehåller inte etanol. Det går att kolla på i stort sett alla bensinbolags hemsidor eftersom alla bränslen måste innehållsdeklareras.

/Thomas
Användarvisningsbild
av andreas 80
Så vitt jag vet så innehåller inte BF98 någon etanol, endast BF95 som gör det.
Shells V-power innehåller andra smörjande & renhållande medel än "vanlig" 95/98 gör. Möjligt att det kan påverka något.

Sen tänker jag på det med minskad förbrukning. Hur fort anpassar sig bilens styrenhet efter det ökade oktantalet när man tankar 98?
Jag har bara kört någon tank då och då, men inte märkt något på förbrukningen. Men om man skulle nolla adaptionen så kanske man märker av effekt direkt? Någon som vet?

Mvh
Användarvisningsbild
av Sharkman
Gällande kvalite mellan olika mackar har jag väl haft otur med hur bilen går då? Annars blandar de i något för at spä ut? Tycker iallafall att det är konstigt att båda mina bilar gick skit med 95okt från JET. Sen kan det som sagt va så att man inte ska dra alla JET över samma kant. Jag tankade båda mina på en JET mack i Jönköping. Märkte direkt skillnad när jag följande tank i båda bilarna tankade på statoil/shell.

Återigen, bara min egen erfarenhet. Och det finns mycket som spelar in. De bilarna jag har kan vara känsligare? Men det märktes rejält. Kör 10 mil om dagen och vet exakt hur mina bilar uppför sig. Jag ser inte mina bilar som bara transport medel...
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
då jag hade min chippade 850 turbo så körde jag alltid på 98 & sedan V-power. Har för mig att någon medlem här skrivit förut att V-power är den enda bensin som INTE blandas (egna tankar).

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]