Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC70T6
2015 XC70 T6

Check Engine lampan gick precis igång när jag kom hem på parkeringen.

Läste av koden och fick följande:

Fuelsystem 1: CL
Fuelsydtem 2: N/A
Load_pct % 15.7
ETC 87
Shortft1 % 15.6
Longft1 % 33.6
Map (kpa) 35
Rpm (/min) 581
Vss (/kmh) 0
Sparkadv (°) 0
Latc (°) 10
Maf (g/s) 2.12
Tp (%) 12.9
Runtime (sek) 1343
Evap_pct (%) 0
Fli (%) 65.9
Baro (kpa) 100
Vpwr (V) 14.711
Load_abs (%) 13
Eq_rat 0.977
Tp_r (%) 2.4
Aat (°) 5
Tp_b (%) 30.2
App_d (%) 7.5
App_e (%) 8.2
Tac_pct (%) 19.2

Var börjar man leta?
Bilen går för magert på bank 1 dvs cyl 1,2,3
Syresensorn försöker kompensera detta genom att skjuta in mer soppa 15% på short och 33% på långvarig fuel trim, vilket är för högt.
Hade börjat med att leta tjuvluft/vakumläcka på insugssidan, helst med rökmaskin.
Ser det tätt ut så får man gå vidare och kolla spridare, syresensor osv.
Har inte så bra koll på just t6an tyvärr :-/
Användarvisningsbild
av Erik Å
Var i listan ser man om bränsletrycket är bra?
Är det för lågt kommer lambdaregleringen att skruva upp fuel trim. Samma om luftmängdsmätningen mäter fel.. När fuel trim slår i taket sätts P0171, har varit där när jag försökte köra på 70% e85 :-/
Raka motorer har mig veterligen bara en cylinderbank. V8:or har två :-)
Användarvisningsbild
av XC70T6
Hardreset95 skrev: tor 09 apr 2026, 23:06 Bilen går för magert på bank 1 dvs cyl 1,2,3
Syresensorn försöker kompensera detta genom att skjuta in mer soppa 15% på short och 33% på långvarig fuel trim, vilket är för högt.
Hade börjat med att leta tjuvluft/vakumläcka på insugssidan, helst med rökmaskin.
Ser det tätt ut så får man gå vidare och kolla spridare, syresensor osv.
Har inte så bra koll på just t6an tyvärr :-/
Suveränt svar. Tack för hjälpen. Återkopplar med uppdatering!
Uppdatering och problemet kvarstår.

Vi har gjort ett röktest där inga fel hittades i varken slangar, oljelocket eller stickan. Allt verkade vara tätt.
Vi har även bytt ventilen till det aktiva kolfiltret till tankerluftningen då den hade ett litet ljud av att den inte tätade ordentligt.
Vi har även tittat på membranen som verkar fungera precis som de ska.
Det var ett kraftigt undertryck i motorn och innan vi bytte ventilen var det svårt att få upp oljelocket vid tomgång.
Efter bytet av ventilen är undertrycket i motorn inte lika starkt, men det kvarstår.

Ringde en kontakt på Volvo Sörred och de skulle försöka dyka djupare (bilen står inte i Göteborg utan distansanalys) eftersom bilen är importerad från USA och har sensorer i tanken och motorn för eventuella läckage. Den svenska mjukvaran har inte dessa sensorer i bilen så hårdvaran sitter där men används inte. Vill utesluta att de kan spöka.

De nämnde även att anledningen för felkoden kan ligga på:
För lågt bränsletryck (förklarar inte undertrycket i motorn)
För hög Etanol (förklarar inte undertrycket i motorn)
Trasiga Insprutningsventiler
Luftläckage i inloppsrör eller avgasrör
Skadad luftmassemätare (förklarar inte undertrycket i motorn).

Tankar?
Har du kollat upp bränsletrycket?
Igensatta spridare är en annan möjlighet, själv kör jag injection cleaner emellanåt men brukar bli hånad här :-D
Användarvisningsbild
av XC70T6
Jag tror inte det är något problem där, men då hade väl motorn hackat och gått ojämnt?

Funderar på det här: "T6-motorn har även en mekanisk bromsvakuumpump monterad på sidan av motorn. Om oljefällan visar sig vara hel, kan det vara packningarna i vakuumpumpen som har gett vika, vilket är ett annat standardfel på denna motor."

Ska kolla med mekaniker på en gång och se om han redan uteslutat det.

Jag tror inte det är något problem d&au[…]

Är den rörbiten svår att byta sj&[…]

Start/stopbatteri

Med OBD …. Laddas fortfarande start/stop b[…]

Vänster fram gick varm idag, var en märk[…]