Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Märkte häromdagen att det är mindre utrymme mellan höger bak än vänster bak. Skiljer ca 0.5 cm mellan däck och skärmkant. Original R design chassi. Det enda jag gjort är satt på 19" och bytt bromsar. Men bromsarna har ju inget med upphängning?
Dvs höger bak har mindre utrymme än vänster bak.

Kört bilen i helgen på en 50 mila tur och inget som märktes under körning. Det var väl hemma när jag lastade av som jag noterade detta.
Var även inne på service i veckan utan anmärkningar.

Dåligt med luft, synvilla?
Står bilen på helt plan mark? Sådär blir det på min garageuppfart, den är uppenbarligen "vriden" i längdriktningen :-D
Står på plan parkering. Inget konstigt med dämparen sist däck byttes, förra helgen bytte jag bromsar på den och såg inget konstigt med dämparen. Funderar om något kan ha gått av, men det borde ha märkts? Nästa helg ska den rulla ca 100 mil så får se hur det blir..
Det är nog snarare en fjäder som håller på att ge upp isåfall. Eller kanske ett gummimellanlägg i nåt fjädersäte.
Dämparna bär inte bilen.. Okej gastrycket i gasdämpare ger en viss kraft som vill lyfta bilen men den är relativt liten i jämförelse med fjädern. Gastrycket kan man i och för sig tappa om tätningen vid kolvstången går sönder. Been there.
En trasig krängningshämmare skulle kanske kunna ge sån effekt, typ ett krökt krängningshämmarstag..
Kolla om fenomenet kvarstår när du parkerar på andra ställen, det syns inte med blotta ögat om en parkeringsplats är skev med någon enstaka centimeter.
Du har inte glömt kvar nåt tungt objekt på höger sida inne i bilen.. ? :-D
Hm, borde inte detta synts på servicen? Försökte kika in mellan men svårt att se något.. På vänster sida får jag plats med 2 fingrar+ lite utrymme till. På höger är det så att 2 fingrar precis får plats. Tog en sväng nyss, låter inget konstigt om den eller svajar konstigt. Håller sig stabilt på vägen. 2.8 bar i alla däck.
Visst nya skivor och belägg runt om är väl lite mer vikt men inte så att en sida ska påverkas :-/
Hm om en fjäder skulle ha brustit eller bara tappat styrka? Ingen aning hur länge det varit så.. reagerade på det här om dagen.

Det enda jag även ändrat var att byta till 19" från nyare generation dvs ET 42 istället för 55. Men har kört så ca 1 månad utan problem.

Jo det ska de men passar de i tändspolen?

Bromsbackar PV444 sökes

Här kanske det finns som sökes? https://[…]

Hm om en fjäder skulle ha brustit eller bara […]

Nyckelproblem.

Löste sig när jag satte i batterierna p&[…]