Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Även lacken åldras. Att hålla den ren och vaxad minskar risken för porer som släpper in fukt. Det är sedan länge uppenbart att bilar som vårdas, inklusive tvättning, håller mot rosten bättre än de som inte får den vården.
Bilar kostar mycket pengar så jag väljer att hålla någorlunda ordning på dem.
av 246
least skrev:Dock finns det en poäng med att tvätta ofta för hand. Man har då en tidig möjlighet att se eventuella stenskott.
Helt rätt, och resultatet blir betydligt bättre än automattvätt.
apersson850 skrev:Även lacken åldras. Att hålla den ren och vaxad minskar risken för porer som släpper in fukt. Det är sedan länge uppenbart att bilar som vårdas, inklusive tvättning, håller mot rosten bättre än de som inte får den vården.
Bilar kostar mycket pengar så jag väljer att hålla någorlunda ordning på dem.
Rosten får klassiskt fäste från ställen där fukt trängt in, som i bockade kanter på dörrens nedersida, trösklar, stenskottutsatta platser, hjulhus (bakom allt plast och skit) med mera.
Jag har aldrig - jag menar det verkligen - aldrig varit med om att det skulle rosta under lacken utan påverkan från stenskott eller baksidan (som i dörrens nederkant).
En Mazda jag hade rostade vid hjulhusen där det då kröp bakifrån, till exempel.

Du har 4-6 olika lager på bilens plåt. Allt för att skydda, ge den ett intryck samt skydda/ge intryck.
Det som bryter ner färgerna är UV-strölningen i första hand, och har du en skitig bil skyddar skiten mot en hel del UV-strålning.

Men som jag sade: Trivs man med att tvätta bilen så varsågod.
Den kommer dock inte rosta mindre för det.
Jag väljer att applicera UV-skydd på lacken manuellt, inte genom att påföra det vid att köra på salta, smutsiga vägar samt dammiga grusvägar. Psst! Jag tvättar och målar till och med mitt hus med jämna mellanrum. (påstås att kallas underhåll)

Järn oxiderar med syre och vatten, elektrolyter som salt fungerar som katalysatorer och ökar reaktionen (oxidation). Lack skyddar järnet från exponering för vatten och syre. När man applicerar vax tätas små skador på lack (hål i skyddet) så att vatten och syre inte kommer till järnet. Större sår bör nödvändigtvis repareras med annat skydd som reparationslack.
Personligen är jag övertygad om att frekvent rengöring av bilen samt vaxning av lackytor håller rost på små lackskador borta. Rostskydd på chassit och i hålrum hjälper till att förhindra rost på bilen, vilket också syns på lackerade ytor som rostar bakifrån. Du blir förvånad över hur mycket längre en bil håller sig fin och fri från rost om den tas om hand.
Xanthopteryx skrev: Idag, 08:28
Men som jag sade: Trivs man med att tvätta bilen så varsågod.
Den kommer dock inte rosta mindre för det.
En bil täckt med ett blött saltskikt rostar definitivt fortare än en som bara är blöt. Tro mig, jag har provat :-/
Lärdom: när man åkt i värsta saltslasket bör man spola av bilen snabbt.. och få den torr :-D
Blöt inte ner bromsskivorna bara..
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
Kostnad för lånebil

Det beror helt på din situation här. ef[…]

Batteri till voc

Ah, då bör det vara safe. Fick en uppda[…]

Långsökt men kan hjulbultarna vara f&ou[…]