PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Jag har aldrig bytt lameller. Jag har ingen billyft och ska därför lämna bort detta jobb till en verkstad. Det har läckt olja på lamellerna så jag antar att någon form av oljetätning måste bytas. Antar att det är olja från "svänghjulssidan det gäller. Hittar dock inte någon packbox att köpa någonstans. Verkstadskillen pratar om att det original sitter en form av "filtpackning" som man numer byter ut mot en normal packbox. Vet ingenting om detta själv. Var finns en sådan packbox att köpa? Eller finns original packning att köpa? Var?
Där sitter original en filt tätning. Det fungerar alldeles utmärkt, om man kör kontinuerligt med bilen. Det är filt tätning fram på motorn också, kanske bra att byta den också.
Finns ombyggnads satser för detta
Stag och leder mellan pedal och kopplings armen brukar vara ordentligt slitna. Justeringen räcker inte till, så jag har mång gånger fått svetsa och slipa på stagen, även förlänga staget med justeringen för att det ska gå att frikoppla.
Filttätningen har suttit där sedan 60-talet och det är närmare 60 år, en ny filttätning som är korrekt monterad bör utan vidare vara tät minst 20-30år. Ett byte av filt tar ett par minuter när svänghjulet är demonterat, montering av ombyggnadssatsen kräver att oljetråget demonteras om det garanterat ska bli korrekt monterat och tar minst 1-2 timmar extra.
Det kan gå att ta en genväg utan att demontera oljetråget men det är inte säkert att den nya tätningen då blir centrerad vilket kan medföra läckage förr eller senare p.g.a. felaktig montering.
Jag anser att det inte finns någon rimlig anledning att ersätta filtringen för 55kr med någon ombyggnadssats som förmodligen kostar minst 2000kr extra jämfört med byte av enbart filtring.

Filtring (som finns på många andra ställen också).
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/fil ... gLeQ_D_BwE

Hej! Kanske skriver i fel tråd. Har problem[…]

@Erik Å , Äh, tar ju 10 sekunder per h[…]

Filttätningen har suttit där sedan 60-ta[…]

Knackande från motor B230FK

Gjorde en video där man tydligt hör i b&[…]