Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

det är nog en minioritet som köper bil med känslor, musken vet vad han gör och de som vill ha en elbil tittar såklart ochså på priset. Och nu får väl svensson panik när diesel är svindyr ( tycker de flersta ) och lägger gärna en halv mille ( vilket de kunde tankat för i 10år till ) på en elbil. Folk är flockdjur numera.
Nya EX60 är ju supertrevlig och en bil jag verkligen skulle vilja ha. Den kan man få med AWD, Krok och drygt 2000 kg dragvikt, perfekt. Satte mig ned och räknade lite igår och någonstans vid 60-65 kr per liter blir det billigare att gå över till en sådan än fortsätta rulla i min XC70. Ja nya bilar är väldigt dyra att äga. Hoppas verkligen alla tar den som tjänstebil så vi andra kan köpa den begagnad sedan.
apersson850 skrev:Köpa nytt för att spara pengar har sällan varit en framgångsrik strategi.
Jag tror likt du att det inte är lönsamt att byta ut en avbetald xc70 heller mot en ex60 oavsett om det kostar 60kr milen. Säg att man kör 2000 mil per år - det blir bara 120.000kr och det täcker inte ens värdeminskningen på EX60 och sen har den kostnader både försäkring, service och underhåll. Dessa är inte 0 bara för att det är en ny bil.

(Kalkylen blir förstås något mera komplicerad, även den gamla bilen har försäkring, service och underhåll >0 men ni fattar poängen)

Ett byte till en ex60 från xc70 finns dock en jättemängd anledningar att göra ändå där den främsta är att man vill det.
  • 1
  • 479
  • 480
  • 481
  • 482
  • 483

Jamen precis så - tomgången blir betyd[…]

Fläktproblem

960 har samma upplägg som 940. De utan AC oc[…]

Var och besiktade min xc70 från 2015, 25000 […]

Köpa nytt för att spara pengar har s&au[…]